Hele prøvekjøringen

Saab har en sterk identitet, som de heldigvis har klart å beholde i deres nye toppmodell med det håpløse navnet 9-5. Teknisk sett kan den neppe kalles revolusjonerende, men det er vakkert, det er komfortabelt og vår testbil var dessuten luksuriøs utenom det vanlige.

Ren og linjelekker - Saab har igjen satt et vakkert design i produksjon. Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det er kanskje vanskelig via tekst og bilde å formidle den spesielle SAAB-identiteten - men den er der i fullt monn. For eksempel det faktum at tenningsnøkkelen befinner seg mellom forsetene er et typisk Saab-stempel, men designet - både på eksteriør og interiør - er så typisk at det ikke er noen tvil. Og vi liker det.

Med en prislapp på 408.000 (pr. oktober 1997) forventer man selvfølgelig storbilfølelse og luksus. Vår testbil var så til de grader luksuriøs, og likevel sportslig utenom det vanlige, men så hadde den da også en god del ekstrautstyr. Vi nevner i fleng baksetevarme (1.500), tyverialarm (2.700), Trepaneler (4.200), kollisjonspute på passasjersiden (3.000), elektrisk justerbare skinnseter med minneposisjoner (28.600), interiørpakke (2.900), automatgear (20.000) og audiosystem (3.000) - totalsummen ble 472.400 kroner, men hvilken luksus!

Kostbar ekstraluksus

Saab har som vanlig valgt noen uvanlige løsninger, men fører miljøet er svært oversiktlig og ergonomisk riktig. Foto: Henning Sund Vis mer

Med 9-5 har Saab en verdig konkurrent til statusmerkene BMW, Audi og Mercedes når det gjelder storbilfølelse. 9-5 oppleves som stor og gedigen på veien, men bilen kan likevel kjøres med snert, og er faktisk så frisk at lappen kan henge i en tynn tråd om man ikke følger med. Bilen er dessuten svært komfortabel, og har god plass. Vi synes kanskje det er vanskelig å forsvare bruken av nærmere 30.000 kroner for elektrisk justerbare fremsete, men at skinnsetene er verdt 16.000 kroner, er hevet over tvil. Disse er svært komfortable, og ikke av "skli-typen". Dessuten stusser vi over at man må betale 3.000 kroner for å få kollisjonspute på passasjersiden.

Kjøreegenskapene er sikre og forutsigbare, men heller ikke noe mer. Joda, bilen har motor i massevis for å kunne kjøres sportslig, men resten av bilen henger ikke helt med. Bilen er nemlig nokså fremtung, går det for fort i svingene kommer understyringen tidlig. Men motoren er svært så akselerasjonsvillig, Saab har etterhvert blitt svært så flinke til å hente frem det beste fra en turbomotor, turboen startet å lade allerede fra lavt turtall, og akselerasjonen er imponerende, men ikke brå.

Rimelig sjefsbil

Automatkassen på vår testbil fungerte ypperlig i kombinasjon med denne motren, den var myk, men sjaltevillig når det krevdes.

Bagasjerommet er eksemplarisk ryddig og STORT! Legg også merke til skiposen i bakseteryggen. Foto: Henning Sund Vis mer

Selv om Saaben ikke når like langt opp når det gjelder kjøreegenskaper som sine argeste konkurrenter fra Audi, BMW, Mercedes - og ikke minst Volvo, tar den igjen på ett punkt - og det så det monner. Pris. For 408.000 kroner får du knapt en Mercedes E-klasse, eller BMW 5-serie, eller du kan få en A6 med puslemotor.

Saab 9-5 blir dermed det budsjettvennlige sjefs-alternativet - et meget godt sådant!

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Det er god plass til alt og alle, men bilen er ikke mer enn middels stor for storbil å være.
Drivlinje: Turbomoteren drar jevnt og fint, og et godt dreiemoment er tilgjengelig hele tiden. Automatkassen fungerte meget godt, og var rimelig lett å sjalte manuelt.
Pris og utstyr: 9-5 er rimelig i forhold til prestisjetunge tyskere, men det er ikke vanskelig å finne en storbil til rimeligere penge. Mer luksusfølelse til samme pris er derimot vanskelig.
På veien: Til de lange transportetappene er det vanskelig å finne en mer komfortabel bil, men vi savner de sportslige kjøreegenskapene som bilens motor tillater.
I byen: Automatgear er en befrielse i bykjøring, og komforten er det lite å utsette på. Men bilen er ikke blant de enskleste å beregne i små parkeringsluker.