Hele prøvekjøringen

Neida, A6 er ikke Audis flaggskip, det bare ser sånn ut. Man får mene hva man vil om dens hekk, men det er ingen tvil om at Audis nest største bil er en bil med karakter.

Audi bryter tradisjonene, og spesielt bakfra skiller bilen seg ut med et spennende design. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det er flere ting ved bilens utseende som gir A6 den spesielle karakteren den har. Den runde avslutningen på bagasjeromslokket er en ting, en annen er det coupe-aktige uteseendet som understrekes av bilens profil.

Selv om A6-designet ikke er oppsiktsvekkende for Audi - de har tross alt vist lignende takter i prosjekter som Audi TTS og Roadster, er det uvanlig for en tysk bilprodusent å hente frem slike linjer i en bil i storbilklassen som A6 tross alt tilhører.

Nest minst, men tilstrekkelig

For tyskerne har lenge prediket "langsom evolusjon" når det gjelder design på de store bilene. Det er bare å ta en titt på konkurrent BMW's 5-serie og de forsiktige designendringene den har hatt de siste 10 - 15 årene, så forstår du kanskje hva vi mener. Audi har satset friskt på design - og det tror vi de tjener på.

Så var det bilens egenskaper, da. Vi har kjørt en A6 1.8T, den nest minste motoren som leveres til denne bilen. Motoren leverer effekten svært jevnt, og enda akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t ikke er egnet til å skremme vannet av noen som helst, virker den faktisk mye tregere enn den faktisk er. Det er det flere grunner til. For det første er A6 meget godt støyisolert, ikke minst mot motorstøy. For det andre er fjæringskomforten meget god i de aller fleste situasjoner, og hjulopphenget er konstruert med tanke på at bilen skal steile minimalt ved akselerasjon, og "dykke" minimalt under oppbremsing.

I balanse

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Vis mer

Akselerasjonen oppleves derfor som helt udramatisk. Neste steg på stigen er en A6 2.4 som er ørlite granne kjappere, men som koster 30.000 kroner mer. Selv om V6-motoren byr på sin sang, er det flere grunner til at vi heller vil velge en 1.8T. For det første er forskjellen mellom de to motorene minimal hva ytelser angår. For det andre er 1.8T rimeligere, og du kan heller bruke pengene på eksklusivt tilleggsutstyr. For det tredje synes det som om balansen i bilen er enda bedre med den mindre og lettere motoren, den er virkelig en fryd å kjøre på svingete vei!

Det er få ankepunkter mot Audi A6. Når det gjelder kjøreegenskapene retter vi likevel en pekefinger mot en svært lett styring med en styrefølelse som ikke er av de aller beste. Clutchen er også unødig tung, og er derfor slitsom å operere i byen. Dessuten tar bremsene nokså brått, og krever en viss tilvenning. Passasjerne sitter behagelig, men takhøyden er ikke den beste på grunn av sterkt skrånende tak.

Ikke et åpenbart valg

Men det er stort sett alt. Bilen er komfortabel, har et ekslusivt preg og god plass. Men prisen er nokså stiv, den ligger på linje med en BMW 520 (som tross alt har en sekser), eller en Mercedes E200. En Volvo S70 2.0T ligger også i samme prisleie, mens Saab 9-5 har en klar prisfordel. Dessuten er det et vell av biler som ligger i en prisklasse langt under Audien, men som er omtrent like stor, med omtrent like spreke motorer og med vel så mye utstyr.

Audi er på langt nær et åpenbart valg. Men det er ikke alltid hjertet og hjernen drar i samme retning, da skal Audi prise seg lykkelige for at de har gitt A6 en karakter som skiller den fra mengden.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Stort mer trenger man neppe, her er god plass i alle avdelinger.
Drivlinje: Turbomotoren er liten, men tilstrekkelig og velbalansert. Gearkssen er sportslig presis.
Pris og utstyr: Den minste turbomotoren er sannsynligvis den som gir mest valuta for pengene i A6-serien. Bilen er godt utstyrt, men trenger kanskje et mer ekslusivt preg?
På veien: Komfort, kjøreglede og trygghet i en nesten perfekt blanding. Trives like godt på motorvei som på småveiene.
I byen: Den runde hekken er lekker, men gjør bilen håpløs å beregne ved lukeparkeringer. I tillegg er clutchen for tung ved køkjøring.