Hele prøvekjøringen

En dyp tilfredstillelse brer seg i meg når blaserte shoppere langs Bogstadveien i Oslo snur seg etter min Ford Ka, på bekostning av Jaguaren som kjører foran meg. Med en Ka vekker man nemlig oppsikt.

Designmessig skiller Ford Ka seg ut. Dette er en bil som folk snur seg etter. Foto: Jan Harry Svendsen
Designmessig skiller Ford Ka seg ut. Dette er en bil som folk snur seg etter. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Du finner de fleste kurver som det er mulig å banke ut i metall eller støpe i plast i Ford Ka. En salig blanding av myke buede former og skarpe kanter utgjør Ka, både utvendig og innvendig.

Gammel teknikk

Men all verdens formgivning og designere som fritt har fått leke med designblyanten og modellene av leire greier ikke å skjule at bilens konstruksjon egentlig er gammel. Motoren er hentet rett fra samlebåndet til Ford Fiesta, et samlebånd som også avgir understell til Ka. Ka er allikevel mindre enn hva en Fiesta er, overhengene foran og bak er nemlig så og si borte. Ka har ett hjul i hvert hjørne, på samme måte som Morris Mini hadde i sin tid.

En fest på fire hjul

Dette merker man best på to måter, den ene ved at bilen blir ustyrtelig morsom å kjøre, den andre ved at det ikke er så mange som får lov til å være med på å oppleve det. Foran i bilen er det ikke noe problem, der er plassen god nok, men er du godt voksen og har fått tildelt baksetet, vil du nok slite med å finne en god sittestilling.Bilens kompakte ytre mål, kombinert med stram fjæring, gir bilen underholdende kjøreegenskaper.

Go-kart med lokk

Også interiøret har fått erfare en desingners hånd. Om det er pent eller ikke er en smakssak. Foto: Jan Harry Svendsen
Også interiøret har fått erfare en desingners hånd. Om det er pent eller ikke er en smakssak. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


For en mer morsom småbil ute på veien skal man lete lenge etter, når svingene kommer tett forandrer Ford Ka seg fra å være en bybil til nærmest å bli Go-Kart. Et stivt understell sørger for at bilen krenger minimalt, samtidig som det er med på å gi bilen sportslige kjøreegenskaper. Det skal ikke så mange svingene til for mine gledesutbrudd overdøver dekkenes hvin.

Litt i stiveste laget

Å si at et stivt understell og tilhørende morsomme, og trygge, kjøreegenskaper gir dårligere komfort i byen vil vel ikke være å lyve. Skarpe dumper i veibanen har bilen problemer med å takle, alt for ofte forplanter de seg via hjulopphenget og videre inn i kupeen. De lange dumpene som hjulopphenget støter på langs sin vei er derimot ikke et like stort problem.

Lettkjørt

Bagasjeplassen er lett å utnytte, men bilens beskjedne ytre måi har gått utover plassen. Foto: Jan Harry Svendsen
Bagasjeplassen er lett å utnytte, men bilens beskjedne ytre måi har gått utover plassen. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


Ford Ka er en småbil, en liten småbil. Den er lettkjørt i byen såvel som på landeveien, at den i tillegg er morsom å kjøre teller ikke i negativ retning. Men bilen er relativt dyr i forhold til størrelsen, og det er mange sterke konkurrenter som både er større og billigere enn Ford Ka.

Bilen vil nok ha sine tilhengere blant kvasi-ekshibisjonistene, de som nyter å skille seg ut. Så gjenstår det bare å se hvor mange slike det finnes.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Registrert for fire, ikke det at den hadde hatt plass til flere heller. Plassen bak holder for barn og mindre ungdom, men voksne får det trangt. Foran er plassen god. Bagasjeplassen er litt for liten.
Drivlinje: Gammel Ford Fiesta motor som yter seksti hester. Gearkassen er fem trinns, men gearingen noe upresis.
Pris og utstyr: 129.900 kroner for en rullende skulptur. Bare synd at skulpturen er skrapet for utstyr.
På veien: Direkte styring, gode bremser og Go-Kart liknende kjøreegenskaper gjør at bilen er en fest når svingende kommer tett.
I byen: Små ytre mål og god oversiktlighet gjør det lett å parkere bilen. Litt hard fjæring over små ujevnheter gjør kjøreturen noe ubehagelig.