Hele prøvekjøringen

Koreanske biler er ikke lenger noe nytt. Det er det heller ikke at Mercedes produserer gode motorer. Men en Mercedesmotor i en Koreansk bil er fortsatt relativt nytt. Møt SsangYong Korando TDi.

Designet på denne bilen er uvanlig. Korando vekker derfor oppsikt. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Design av biler er en vanskelig operasjon. Her skal man ta hensyn til funksjonalitet, plass og det skal helst være like moderne om fem år som det er idag. Mange biler har blitt fiaskoer fordi designet ikke ble likt av publikum. Vi sier ikke at Korando blir en slik bil, men designet er i høyeste grad uvanlig. Under vår testperiode opplevde vi både latter, forelskelse og avsky.

Dårlig stabilitet

At Korando er en bil som er konstruert for å ferdes utenfor den oppgåtte sti betyr at man er nødt til å gå litt på akkord med enkelte egenskaper. Imidlertid blir vi litt betenkte når stabiliteten ved bremsing er så dårlig som den er i Korando. For i flere simulerte nødbremsinger fikk bilen sleng, og det er det siste man trenger når situasjonen allerede er kritisk.

Turbo montert i Norge

Motoren er produsert på lisens fra Mercedes, turboen er montert her i Norge. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


Komforten i bilen er brukbar. Fjæringskomforten skal ha mye av æren for det. Både lange og korte ujevnheter slukes uten for store problemer, og der er kun de verste ujevnhetene man får føle på kroppen. Ssangyong har allikevel et stykke igjen. Kjørestillingen kunne med fordel ha vært bedre. Vi hadde følelsen av at vi datt ut av setet.

Motoren i bilen er en spesiell historie. Den produserers på lisens fra Mercedes, mens turboen er levert av svenske STT. I Norge møtes de to, her blir nemlig turboen montert. Og det skal vi være glade for. Uten turbo hadde nemlig kjøreytelsene vært labre, med er de derimot fullt ut akseptable. Akselerasjonen er riktignok ikke hårreisende, men motoren er seig og trekker godt når man først har kommet opp i fart.

Savner ABS-bremser

Utstyrsnivået i bilen er på linje med konkurrentene hva gjelder komfortutstyr, allikevel savner vi viktig utstyr som ABS-bremser og kollisjonspute på passasjerplass. Startsperre er heller ikke standard.
Genial er derimot bryteren for firehjulsdriften. Den kobles nemlig inn og ut ved hjelp av en bryter på dashbordet. Praktisk og enkelt.

Greier den å hevde seg

Interiøret er oversiktlig og greit. "Treverket" av plastikk kunne vi godt ha greid oss uten. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


SsangYong Korando er en bil som skiller seg ut, allikevel spørs det om denne bilen har det som skal til for å hevde seg i klassen blant de etablerte terrengbilene. Riktignok er den billigere enn for eksempel Mitsubishi Pajero og Nissan Terrano, men den er dyrere enn for eksempel Suzuki Vitara og Kia Sportage. Det store, og avgjørende, spørsmålet er bilens annenhåndsverdi. Et ukjent merke, med et høyst uvanlig design, gir nok ikke mest klingende mynt i retur når bilen en dag skal selges.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass foran, bagasjeplassen er lett å utnytte.
Drivlinje: Turbodieselmotor på 105 hester gir brukbare kjøreytelser. Tungsjaltet gearkasse.
Pris og utstyr: Prismessig er ikke bilen spesielt billig, det burde den vært. Utstyrsnivået er brukbart, men kollisjonspute og ABS-bremser savnes.
På veien: Rimelig komfortabel, men mye motorstøy blir slitsomt over lengre strekninger. Setene burde vært bedre.
I byen: SsangYong Korando er en stor bil, men den er oversiktlig. Noen utpreget bybil er det imidlertid ikke.