Hele prøvekjøringen

Corolla skiller seg ut med et friskt og spesielt design, det solide, uspennende og trauste er et tilbakelagt stadium. Men utviklingen av designet har muligens gått på bekostning av andre egenskaper.

Endelig har Corolla fått et design som gjør at den igjen skiller seg ut. Bilen er rett og slett sjarmerende. Foto: Henning Sund
Endelig har Corolla fått et design som gjør at den igjen skiller seg ut. Bilen er rett og slett sjarmerende. Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Setter man den gamle modellen av Toyota Corolla ved siden av dagens utgave kan det virke som om hele designavdelingen hos den japanske bilfabrikken har blitt skiftet ut. Det er ingenting igjen av det trauste, litt kjedelige designet som den forrige utgaven var belemret med, dagens modell har blitt frisk og spennende.

Lyst og trivelig interiør

På interiørsiden virker det også som om Corolla opplever en ny vår, de store endringene er ikke å spore, men det som er gjort er vellykket. Det beste er at Toyota har funnet ut at det finnes andre interiørfarger enn grått og sort. Nå har interiørene blitt lyse og trivelige. Men en ting har de ikke forandret på, heldigvis. Fortsatt er dashbordet oversiktlig, alt av brytere og hendler sitter der du forventer at de skal sitte og radioplasseringen er ikke annet enn eksemplarisk.

Oversiktlig slik kun Toyota kan det. Radioplasseringen er eksemplarisk. Foto: Henning Sund
Oversiktlig slik kun Toyota kan det. Radioplasseringen er eksemplarisk. Foto: Henning Sund Vis mer

Toyota Corolla oppleves som trivelig ute på veien, fjæringen er komfortabel, støynivået er lavt og bilen har relativt trygge kjøreegenskaper. Allikevel skal man ikke la seg lure. Corolla kan nemlig bli lumsk når grensene strekkes. Det som begynner med understyring kan meget vel ende i overstyring. En viss trening kreves for å takle slike situasjoner, og det er overraskende at Toyota ikke har lagt mer jobb i utviklingen av hjulopphenget.

Linea Terra = lite utstyr

Bagasjerommet er lett å utnytte, plassen er tilstrekkelig. Foto: Henning Sund
Bagasjerommet er lett å utnytte, plassen er tilstrekkelig. Foto: Henning Sund Vis mer

Toyota Corolla kommer med fire karosserivarianter; en sedan, en kombi, en stasjonsvogn og en kombi kupe. Vi kjørte sistnevnte med utstyrsnivå Linea Terra, et pent navn på en modellserie med lite utstyr. Servostyring, sentrallås og oppvarmede forseter var stort sett det eneste som var å finne av komfortutstyr.
Vinduene må du fortsatt belage deg på å sveive, speilene må du nok fortsette å skrape is av, og justere manuelt, og motoren må du høre etter når skal geares, Terra har nemlig ikke turteller. Det er ikke noen dårlig bil Toyota har i Corolla, den er komfortabel og stor nok til lengre ferieturer med familien, samtidig som den er lettkjørt og frisk i byen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Plass: Toyota Corolla er ikke spesielt bedre eller dårligere enn konkurrentene. Det er lett å finne en god kjørestilling.
Drivlinje: Motoren på 1.6 liter yter 110 hestekrefter. Det er nok til å gi bilen hyggelige kjøreytelser. Gearkassen er lettsjaltet og presis.
Pris og utstyr: Bilen koster 199.900 kroner, ikke akkurat noe kupp hvis man skuler bort på listen over standardutstyr.
På veien: Gode og trygge kjøreegenskaper, som blir litt lumske når man nærmer seg grensene. God fjæringskomfort.
I byen: God oversikt og servostyring gjør bilen lettmanøvrert når parkeringslukene blir trange.