Hele prøvekjøringen

Den er like komfortabel som en personbil. Den er høy som en terrengbil. Den kan kjøres i terrenget, men er ingen terrengbil. Det er en personbil. Møt Subaru Legacy Outback.

Subaru Legacy Outback trives der ikke alle andre biler kommer seg frem. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Hører jeg en australier snakke om ”outback” skjønner jeg at han snakker om ørkenen eller villmarken. Står det Outback på en Subaru skjønner jeg ingen ting.
For her har Subaru tatt utgangspunkt i den grommeste Legacyen de produserer. De har gitt den mer bakkeklaring og større hjul for at bilen lettere kan forsere ulendt terreng. Deretter har de integrert de største tåkelysene jeg noen sinne har sett, inn i støtfangeren på bilen.

Brukbar i terrenget

Resultatet er en bil som ser ut som om den er klar til å forsere en hvilken som helst terrengløype, samtidig som det er en personbil.
Og bilen er dugende i terrenget den, en liten tur opp en tømmervei, som var i langt dårligere forfatning enn jeg håpet på, beviste det. Riktignok har ikke Subaru utstyrt Legacy Outback med reduksjonsgear. Men det skal allikevel mye til før bilen stopper.

Interiøret er det samme i Outback som i en vanlig Legacy. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Ute på landeveien oppfatter jeg bilen som komfortabel. Setene er gode og plassen er bra. Noe støy å snakke om er det egentlig heller ikke, bortsett fra noe veistøy som slapp inn fra de bakre hjulkassene – et vanlig fenomen i stasjonsvogner, som dessuten blir forsterket i en varebil der baksetene er fjernet.

Krenger endel

Legacy Outback har lengre fjæringsvei enn en ”vanlig” Legacy, det medfører lavere hastigheter i kurver samtidig som bilen krenger en del. Kjøreegenskapene er udramatiske, også når svingene forseres i større hastigheter. Går det for fort understyrer bilen og farten skrubbes av. Fjæringskomforten i bilen er også bra, lange så vel som korte dumper filtreres vekk av understellet. Bare de skarpeste ujevnhetene slipper igjennom og inn i kupeen.

At Legacy Outback er tøff er vanskelig å bestride. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Siden Outback skal være en av toppmodellene i Legacy serien er bilen godt utstyrt; elektriske vindusheisere, elektriske speil, elektriske soltak ( ja, det er faktisk to av dem) og det meste annet av elektriske duppeditter er standard.

Riktignok må du nok fortsatt regne med å måtte justere setene for hånd og leve med et mekanisk varmeapparat. Subaru Legacy Outback er en dyr bil, grunnprisen på stasjonsvognen er 409.000 kroner. Det er 100.000 mer enn for en ”sivil” Legacy med to liters motor. Derimot er Legacy Outback noe billigere enn en vanlig Legacy med den samme 2,5-liters motoren. Tar du ut de to bakerste setene i bilen og erstatter disse med varerom, koster bilen 259.900 kroner. Det er ikke så galt.

Trenger vi slike biler?

Spørsmålet er; hva slags misjon har slike biler? Enten erkjenner man at man er avhengig av en terrengbil, og velger å leve med de ulempene det gir. Eller så kjøper man en personbil. Her er noen av de beste egenskapene ved terrengbilen ivaretatt – men ikke helt. Dette er en personbil med terrengmuligheter som få noensinne kommer til å utnytte – men det ser jo barskt ut, ikke sant?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Foran er plassen upåklagelig, vi kjørte varebilutgaven. Der er lasterommet stort nok.
Drivlinje: Automatgear, som sjalter mykt og behagelig. Kraftig 2.5 liters motor med mye moment, men beskjedne 150 hestekrefter.
Pris og utstyr: Varebilen koster 259.900, det er akseptabelt. Som personbil blir prisen 409.000 kroner og det er for mye. Bilen er bra utstyrt.
På veien: Merker man ikke så mye til at den har blitt heiset. Trygge kjøreegenskaper og god fjæringskomfort.
I byen: Blir bilen litt for stor. God oversikt og servostyring hjelper til å gjøre det beste ut av situasjonen.