Hele prøvekjøringen

Historien om Daewoo er historien om bilmerket som ble lansert litt for tidlig på det norske marked. Forrige genereasjon, med modellene Nexia og Espero, var ingenting annet enn gamle Opel-modeller med svak kvalitet. Den tid er forbi, men fortsatt er det rom for store forbedringer.

Sett bakfra er Nubira noe av det mest anonyme som finnes på markedet. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Vi har prøvekjørt Daewoo Nubira – en bil som skal konkurrere i den etterhvert knalltøffe mellomklassen mot biler som VW Passat, Ford Mondeo og Opel Vectra for å nevne noen. Og selv om koreanske Daewoo kan skilte med god plass til en lav pris, vil nok konkurransen bli i hardeste laget for det sist ankomne bilmerket på det norske marked.

Folk flest vil nok – rent praktisk – få tilfredsstilt sine behov i en Nubira. Bilen har i alle dagligdagse situasjoner det som kreves av plass, komfort og kjøreegenskaper, og det er heller ikke for mye å utsette på bilens kvalitet og finish. Men det er litt å utsette på bilen på nesten alle disse områdene, og da spørs det om all verdens prisfordeler veier opp for de svakheter som finnes.

Mangler kvalitetsfølelsen

De innvendige lukehengslene stjeler mye plass i bagasjerommet. Vis mer


Det er i grunnen ikke mye å utsette på plassen. Skulderbredden og takhøyden er god, og baksetepassasjerne har rimelig god benplass. Bagasjerommet har et helt greit volum, men innvendig lukehengsler stjeler plass.

Daewoo Nubira er også rimelig komfortabel, men dessverre er lydnivået nokså høyt. Veistøyen slår lett gjennom, og under akselerasjon er motorstøyen nokså påtrengende. Fjæringskomforten er i utgangspunktet slett ikke verst, men på ujevnt underlag slår det ganske kraftig i understellet, og komforten oppleves derfor som dårligere enn det den egentlig er.

Vinner på pris

Enkelte hendler er for korte, radioen er plassert for lavt, og interiøret er trist og grått. Vis mer


Finish og kvalitet er også helt grei – selv om det selvfølgelig er vanskelig å si noe om hvor godt bilen kommer til å holde seg etter noen år. Uansett – det er grått, kjedelig og trist, men likefullt praktisk. Stort pluss også for de mange praktiske stuerommene rundt om i bilen.

Prisen er Daewoos beste argument, og i forhold til mange av dens europeiske og japanske konkurrenter faller bilen svært godt ut i en prissammenligning. Men de direkte alternativene bærer koreanske navn som Kia Sephia og Hyundai Elantra. For 170.000 kroner kan man for eksempel få en Kia Sephia 1.5 GTX som er vesentlig bedre utstyrt enn Nubiraen, men som til gjengjelg er noe mindre og svakere.

På bedringens vei

Førersetene gir nokså begrenset støtte under lårene. Stort pluss for justerbar korsryggstøtte. Foto: JHS Vis mer


Det er Hyundai Elantra også, den har heller ikke så mye utstyr, men den har til gjengeld fått ett etterhvert velklingende navn i det norske marked. Hyundai kan også sklite med 30.000 kilometers intervaller på sine biler, det kan hverken Kia eller Daewoo.

Det finnes egentlig ingen nye biler på det norske marked i dag som er direkte dårlige eller faktisk trafikkfarlige. Men at noen er bedre enn andre er det ingen tvil om. Daewoo Nubira ligger dessverre ikke an til noen topp-plassering, men koreanerne har bevist at de kan gå en lang vei på få år, og det er liten tvil om at de sikkert kan gjenta operasjonen. Det er nemlig nødvendig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Brukbart foran, godt bak, men bagasjerommet er dårlig utnyttet.
Drivlinje: Moderne motor og lave utvekslinger gjør at Nubira oppfattes som svært rask. Likevel virker det ikke som om drivlinjen henger helt godt sammen.
Pris og utstyr: Billig, billig, men heller ikke overdådig utstyrt.
På veien: Helt grei til dagligdags bruk – det er i de
I byen: Den lille bilen er perfekt å lukeparkere, og har ikke mer plass enn det man trenger i byen.