Hele prøvekjøringen

Det hvisker stille der fremme. Stille - nærmest saktmodig skrider vi fremover mellom kornåkre og bjerketrær på Hurumlandet. Lukten av natur - i dette tilfellet nøttetre og nytt skinn - stammer imidlertid ikke fra omgivelsene utenfor bilen.

Enkle og vakre linjer solid forankret i britisk sportsbiltradisjon - Jaguar XK8 vekker oppsikt. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


På et øyeblikk blir idyllen brutt. Et kort og konsist trykk på gasspedalen, og de åtte sylindrene våkner til liv. Kosepusen er på et blunk forvandlet til en villkatt. En Jaguar. Det er ikke 284 hester under panseret, men 284 illsinte, langbente og smidige sorte katter der fremme.

Kattetemmere kommer i mange fremtoninger. Jaguaren temmes heldigvis av meget effektive bremser, og ikke minst av en elektronisk anti-spinnkontroll. Viktigst av alt er kattetemmeren i bakhodet til sjåføren - heldigvis slipper vi å få bruk for elektronikken på vår testrute.

Vide grenser

De aller fleste av oss - og i alle fall på veier av norsk standard og med norske fartsgrenser - vil da heller aldri være i nærheten av å kunne kjenne på hva denne bilen har å by på, i alle fall om man ikke skal bryte de fleste bestemmelsene i Vegtrafikkloven. Heldigvis.

Særegent og britisk, men samtidig funksjonelt og lekkert Vis mer


For selv om vår testbil sto på nokså myke piggfrie vinterdekk skulle det svært mye til før bilen begynte å protestere. Og når det skjedde, skjedde det rolig og avbalansert, uten noen som helst form for dramatikk.

Avslappet komfort

Men Jaguaren kan også nytes i rolig tempo. Den har en komfort som overgår de aller fleste sportsbiler - med mindre man blir hensatt i baksetet. Hvilket undertegnede gjorde, så jeg vet hva jeg snakker om. Baksetene ser i utgangspunktet komfortable ut, og er det sikkert med mindre man ikke er høyere enn 160 cm.

I forsetene er det derimot mer enn nok av plass, og man sitter godt innhyllet i velpolstrede seter med førsteklasses skinntrekk. Førermiljøet er det lite eller ingenting å utsette på, selv om det ved første bekjentskap virker uvant.

Katten er myk - med runde linjer. Men klørne er definitivt hvasse nok. Vis mer


Kort tur i Paradis

Vi stiftet bekjentskap med bilen i løpet av et kort døgn. Det er for kort tid til å gjennomføre hele vårt testprogram, men vi fikk likevel notert oss det vesentligste: Bilen har en komfort som ligger utenpå det meste, den trives tilsynelatende like godt i bedagelig tempo som i fullt firsprang.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Men - med en prislapp på 1.150.000 kroner, finnes det mange alternativer for sportsbil-entusiasten. Ikke mange av dem kan fremvise den samme kulturen - det er noe eget ved britiske sportsbiler. Og er du passe anglofil og har en velfylt lommebok, da lider man egentlig bare valgets kavler. Blir det en Coupe, eller skal man legge på 110.000 til for en Convertible. Vi velger det siste - selv om vi ikke har råd til noen av delene!