Hele prøvekjøringen

Den er ikke akkurat noen sprinter, den minste stasjonsvognen fra Peugeot – til gjengjeld scorer den høyt på andre verdier. Den er komfortabel som få og har plass i massevis – og med en prislapp på rett under 200.000 kroner er den et attraktivt alternativ for småbarnsfamilien.

Stasjonsvognen har et vellykket design med enkle og ryddige linjer. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Peugeot 306 stasjonsvogn er raus og rommelig, men det er i første rekke fleksibiliteten som imponerer. Med baksetet i bruk sluker bagasjerommet 442 liter, og det finnes en rekke detaljer der bak som sørger for at bagasjen holdes på plass. Med baksetet nedfelt øker volumet til enorme 1512 liter. Det finnes riktignok konkurrenter som kan håndtere enda mer bagasje. Men enten er de dyrere, eller de ser ikke ut som vanlige stasjonsvogner.

Treg og trygg

Bagasjerommet er rommelig og har en lang rekke praktiske detaljer. Vis mer

1,6-literen som vi testet er ingen racer – spesielt ikke fra stillestående. Men når bilen først har kommet seg i fart, har vi lite å utsette på motorens ytelser. Den er rimelig fleksibel og kvikk nok til å foreta en forbikjøring i ny og ne. Ved landeveiskjøring er bensinforbruket på et akseptabelt nivå, men ved bykjøring er det litt i høyeste laget, rett over 1 liter pr mil er påkrevet.

Vi er imidlertid ikke så godt fornøyde med gearkassen – for det første fordi den mangler litt presisjon, men også fordi utvekslingene er i drygeste laget. Motoren er sikkert tilstrekkelig til å dra bilen opp seige motbakker selv om bilen har litt last om bord. Men er utvekslingen for lange, må man likevel geare opp for å hente frem kraftreservene. Det burde være unødvenig, og bidrar dessuten til et noe høyere bensinforbruk.

Ryddig og organisert

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, men midtkonsollen burde ha buet den andre veien. Vis mer

Førermiljøet i 306 er av de bedre i kompaktklassen. Alle brytere og hendler er fornuftig plassert og enkel å finne frem til, det eneste som overrasker oss er at midtkonsollen buer innover – og dermed vekk fra føreren. Hadde buen gått den andre veien, ville bryterne kommet enda nærmere og man hadde sluppet å bøye overkroppen fremover for å betjene knappene.

Førersetene gir god støtte i de fleste retninger, men dette er ikke de beste førersetene i 306-serien – de er dessverre forbeholdt de mer sportslige modellene. Det er ikke slik å forstå at setene er direkte dårlige – de bare mangler littegrann på alle felter for at de skal nå til topps.

I kompaktklassen er det ofte en sammenheng mellom god bagasjeromsplass og dårlig bakseteplass. Slik er det ikke i 306 – baksetene er faktisk blant de beste i denne klassen, og plassforholdene kan heller ikke regnes som kummerlige – i alle fall ikke i forhold til de nærmeste konkurrentene. Peugeot har i første rekke sørget for en formidabel bagsjeromsplass ved å øke overhenget bak bakhjulene – en enkel og effektiv løsning.

Ikke uten konkurranse

Foresetene har brukbar støtte, men Peugeot har enda bedre seter i de mer sportslig anlagte modellene i 306-serien. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dersom kriteriene for bilkjøp er maksimal plass for under 200.000 kroner er ikke 306 stasjonsvogn uten konkurranse, men konkurransen kommer i første rekke fra biler som ikke har et klassisk stasjonsvogn-karosseri. Biler som Citroen Berlingo og Renault Kangoo er spennede, artige og fleksible biler, men de er betydelig høyere og har mer varebilpreg over seg. Skoda Felicia er et annet alternativ, og selv om tsjekkeren ikke er en dårlig bil er kvalitetsfølelsen og kjøreegenskapene betydelig bedre i Peugeot 306.

Ford Escort er nærmeste konkurrent med tilsvarende bagasjeromsplass, og kampen mellom Escort og 306 er knallhard. Flekisibiliteten og komforten er et par hakk bedre i 306’en enn i Escorten er vår mening, men dette blir i første rekke et valg mellom den franske og tyske skole. Vi sier bare: ”Vive la France!”

Plass: God plass i for- og baksete, og et svært rommelig og fleksibelt bagasjerom gjør 306 til et attraktivt alternativ.
Drivlinje: Motoren er sterk nok, men gearkassen er litt for upresis og har lange utvekslinger. Det fører til noe unødig giring og et litt høyere bensinforbruk.
Pris og utstyr: 306 In Business har det nødvendigste sikkerhetsutstyret og scorer høyt på komfortutstyr – bare klimaanlegg mangler.
På veien: Komfortabel, stødig og svingsikker. 306 er en fryd på landevein, selv om det ikke går friskt unna..
I byen: Karosseriet er nokså firskårent, og sørger for at bilen er enkel å plassere i veibanen.