Hele prøvekjøringen

Rover forbindes med eksklusivitet og engelsk overklasse, men også med stil og eleganse. Å kalle en Rover 214 Si for eksklusiv vil nok være å gå litt langt, men at den har både stil og eleganse kan man ikke nekte for.

Rover 200 er en elegant småbil som skiller seg ut i mengden. Foto: Jan Harry svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Fra forkrommede sparkeplater lyser "Rover" mot deg, og interiøret viser med all tydelighet at engelskmenn fortsatt ofrer deler av skogen for at du skal kunne nyte treverk i interiøret på bilen din.

Riktignok bugner det ikke av tre i bilen, det ville nemlig blitt for voldsomt med tanke på at denne bilen tross alt har sine konkurrenter i Volkswagen Golf, Opel Astra og Ford Escort.

Dårlig takhøyde bak

Derfor er heller ikke Rover 200 noen spesielt stor bil, men to voksne får fint plass i de velourkledde forsetene. Bak er det derimot verre, er du noe særlig over 1.80 høy blir takhøyden for snau. Resultatet er en ukomfortabel sittestilling - og ett par hodestøtter du neppe vil få bruk for.

Et lyst og trivelig interiør er med på å skape velvære. Foto: Jan Harry Svednsen Vis mer

Egentlig heter bilen Rover 214 Si. Til en forandring har merket faktisk en betydning på denne bilen. Tallet "2" forteller at bilen tilhører Rovers 200 serie, men de siste to tallene er mer interessant "14" sladrer nemlig om motorens volum - 1,4 liter.
Noen stor motor finner man med andre ord ikke i Roveren, men 16 ventiler og innsprøytning hjelper, og 103 hestekrefter er hva de fire brennrommene greier å levere av krefter til svinghjulet.

Underholdende

Med en egenvekt på drøye 1.000 kilo sier det seg selv at ytelsene ikke er i stand til å gjøre øynene tårevåte, men det flytter seg brukbart. Det - sammen med en lettsjaltet, men litt upresis - gearkasse og gode kjøreegenskaper, gjør en kjøretur i Rover 200 til en artig opplevelse.

En av bilens svake sider er bagasjeplassen, sammenliknet med konkurrentene blir den litt i minste laget. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Komfortabel er bilen også, fjæringen sluker de fleste ujevnheter, og man sitter godt. Røde merker i margen blir det allikevel; for mye dekkstøy ødelegger.

Sammenlikner man Rover 200 med konkurrentene er den litt billigere, samtidig har den noe mer utstyr og plassen er dårligere. Men vi mener at man får mye bil - og kjøreglede for pengene. Dessuten får man en bil som ikke alle har.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Dårlig takhøyde bak. Bagasjerommet er lett å utnytte, men ikke av de største.
Drivlinje: Motoren, på 1,4 liter og 103 hester, gir muntre kjøreytelser. Lettsjaltet, men litt upresis gearkasse.
Pris og utstyr: Utstyrsnivået ligger over gjennomsnittet i klassen, prisen hårfint under.
På veien: Underholdende kjøreegenskaper, bilen finner ikke på noe tull. Nøytral, også i kritiske manøvre. Komfortabel fjæring.
I byen: Små ytre mål, servostyring, og brukbar oversikt gjør bykjøring hyggelig.