Hele prøvekjøringen

Nissan Almera er ikke bilen man kjøper dersom turen bak rattet skal være noe mer enn en transportetappe fra A til B. Lar du derimot fornuften råde, kan Almera være et lurt valg.

Man kan ikke beskylde Nissan Almera for å ha et spennende ytre. Foto: Jan Harry svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Almera er bilen for de som setter fornuft høyere enn status i bilvalget. Spennende sider mangler Almera helt. Ingen vil snu seg etter deg, og du vil garantert ikke finne småunger som står i kø rundt bilen for å se "hva den er stilt opp i".
For selv om bilen mest kan minne om en litt regntung mandags morgen, er det sider ved den som absolutt kan glede.

En av dem er følelsen av kvalitet man får når man setter seg inn i den. Selv om bruken av plast kanskje ikke gir det beste inntrykket, er man forskånet for knirkelyder og andre ulyder. I følge statistikker er dessuten Almera en av de bilene som det er minst feil med.

Godt med plass

Plassen kan man også glede seg over. Det er lenge mellom hver gang vi setter oss inn i baksetet på en bil av denne størrelsen og fortsatt har plass til overs. Foran er plassen også bra.

Den irettesettende pekefingeren må allikevel taes frem, og da peker den på hengslene til bagasjelokket. De er nemlig av bøyletypen, og stjeler plass.
På plussiden noteres lav innlastningshøyde, flatt gulv og delt baksete som er lett å legge ned.

Bagasjerommet er rommelig og praktisk, men hengslene virker lite gjennomtenkt. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Ute på landeveien greier ikke Almera å by på den store underholdningen. Det er tydelig at Almera er bygget for å være et transportmiddel for å komme seg fra A til B - uten å ha det moro på turen. Men trygt og sikkert er det, du skal nemlig gjøre mye galt før det går riktig galt - for å si det sånn.

Komforten er heller ikke gal. Fjæringen sluker effektivt opp ujevnheter enten de er lange eller korte. Litt bedre lydisolert kunne Almera allikevel vært, spesielt irriterende er dekk- og motorstøy.

1.6 liter er bedre

Interiøret er til forveksling likt det man finner i Primera. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Motoren i vår testbil var på 1,4 liter. Med dette som utgangspunkt greier motoren å utvikle 87 hestekrefter. Det blir for lite dersom du planlegger å utnytte bilens lastekapasitet, men det holder dersom du bare har planer om å benytte et par av bilens registrerte sitteplasser.

Bedre er da motoren på 1,6 liter og 100 hester. Den store opplevelsen greier nok heller ikke denne motoren å tilby, men du får mer krefter å rutte med.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan Almera er en bil på det jevne. Den skiller seg ikke ut og veien hjem vil alltid bli den korteste. Med en prisforskjell på usle 3.100 kroner er vårt tips at man bør velge Almera med 1.6 liters motor.

Plass: Til å være en bil av denne størrelsen er plassen bra.
Drivlinje: Motoren, på 1,4 liter og 87 hester, gir ikke de store ytelsene. Bra gearkasse.
Pris og utstyr: Litt bedre utstyrt enn de fleste konkurrenter, også litt dyrere.
På veien: Trygge, men uspennende kjøreegenskaper. Komfortabel.
I byen: Lettkjørt og oversiktlig, men utsikten bakover er for dårlig.