Hele prøvekjøringen

Den har to dører mindre, er billigere og ser bedre ut. Men den er også mindre praktisk enn sin femdørs søster. Citröen Xsara Coupe er bilen for flanørene.

To dører mindre gjør bilen vakrere, men mindre praktisk. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Coupemodeller er i skuddet, og alle bilfabrikanter med respekt for seg selv skal ha en coupe på modellprogrammet. Peugeot har sin linjelekre 406, Mercedes sin CLK, Renault sin Megane og Citröen har nettopp fått sin Xsara - alle er de biler for de som setter utseende foran brukervennlighet.

Ikke for kjernefamilien

Fellesnevneren for Coupeer er at de er langt mer upraktiske enn sine femdørs søsken, først og fremst fordi to av dørene mangler. Xsara Coupe er ikke noe unntak i så måte.

Innstigingen til baksetet er kronglete, men plassen der bak er overraskende bra dersom man ser bort fra takhøyden. Den blir nemlig litt i snaueste laget dersom man rager noe særlig mer enn 1.80 over bakkenivå. Derfor er ikke Coupe bilen man kjøper til småbarnsfamilien, da velger man heller en 5-dørs kombikupe.

1,4-liter passer dårlig

Det er en sportslig snert over Coupeer, også Xsara Coupe. Motoren på 1,4-liter og 75 hester blir derfor i minste laget. Bedre valg er nok 1,6 eller 1,8-literne. Virkelig sportslig blir det ikke før man setter seg bak rattet i Xsara Coupe VTS. Denne er - som eneste utgave i Xsara-serien - utstyrt med en 2,0-liters motor på 167 hester.

Prisene for Xsara Coupe starter på 160.400 kroner.

Bortsett fra de manglende dører byr Xsara Coupe 1.4 på samme kjøreopplevelse og komfort som 5-dørsutgaven.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Les også vår test av Xsara 1.4 med fem dører.