Hele prøvekjøringen

Det var tungt å levere tilbake nøklene til "vår" Peugeot 106 GTi. Sjeldent har vi kjørt en bil som er mer rampete - som krever så mye av sin sjåfør - men samtidig leverer så mye tilbake.

Dette skallet skjuler kjøreglede i fleng. Foto: Jan Harry Svendsen
Dette skallet skjuler kjøreglede i fleng. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Peugeot 106 GTi er ingen lettkjørt bil. Den er ikke for noviser, til det krever den for mye. Samtidig er den ikke bilen for de som syntes Schumacher, Häkkinen og resten av gutta i Formel 1 kjører for sakte. En Peugeot 106 GTi skal nemlig behandles med følelse, presisjon og respekt. Den forlanger at du vet hva du driver med - ellers snur den seg og fiker til deg.

Rampete

Derfor er det så befriende herlig å kjøre 106 GTi, for blant alle de etterhvert så perfekte bilene som finnes langs våre veier oppfører denne seg som en guttunge i puberteten.

Dersom du kommer for fort inn i en sving understyrer bilen, men slipp gassen og bilen begynner å overstyre. Fryktelig skummelt dersom du ikke vet hva du driver med, fantastisk morsomt når du greier å utnytte det.

120 Hk holder

Om bilen er morsom på veien, er ikke interiøret egnet til å glede. Dette blir for kjedelig.  Foto: Jan Harry Svendsen
Om bilen er morsom på veien, er ikke interiøret egnet til å glede. Dette blir for kjedelig. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

En Peugeot 106 er ikke stor, det er derimot motoren som er å finne under panseret. Fra fire sylindre og 1,6 liters slagvolum utvikler den 120 hestekrefter, det gjør bilen mildt sagt munter. Over 4.000 omdreininger i minuttet synger motoren entusiastisk, og sørger for at den lille Peugeoten blir en vill krabat.

I og med at de ytre målene på bilen er små ,har bilen en nydelig respons. Krøll stortåa og bilen bykser fremover, vri rattet noen grader og vår venn med 106 på bakluka følger entusiastisk etter. Fjæringen er også kontant, men ikke ukomfortabel slik den alt for ofte blir når biler får tilføyd rød "GTi" skrift i modellnavnet.

Sørgelig interiør

Men om kjøreegenskapene sørger for glede er det ikke mye i interiøret som får frem smilet. Her er det lite som minner om fransk farveglede slik man kunne finne den i Peugeot 205 GTi. Borte er de røde teppene, og de røde listene som sørget for at bilen skilte seg litt ut. I 106 GTi er alt sort og trist. Mørke tepper, og sort plast - som til alt overmål virker billig - er ikke egnet til å skape lutter glede.

Flere røde anmerkninger blir det i margen når vi lar blikket gli over instrumentene. Spesielt lettleste er de ikke, med alle sine streker.

Dårlige seter bak

Forsetene gir rikelig med støtte, og er komfortable. Foto: Jan Harry Svendsen
Forsetene gir rikelig med støtte, og er komfortable. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Plassforholdene i bilen er naturlig nok best foran, men også bak går det å oppholde seg dersom man ikke må sitte for lenge. Sammenliknet med bøttesetene foran er allikevel ikke baksetet noe hyggelig oppholdssted dersom føreren begynner å bli entusiastisk. For om plassen er akseptabel er sittekomforten bak under enhver kritikk. Sidestøtte finnes knapt, hverken til rygg eller lår.

Dyr
Selv om en Peugeot 106 GTi er en velutstyrt bil, blir det vanskelig å forsvare prisen på 202.500 kroner. Lettere blir det ikke av at Peugeot også har 106 Rallye på programmet. Riktignok mangler denne bilen 17 hester og 10 Nm dreiemoment sammenliknet med GTi`en, men kjøreytelsene er ikke nevneverdig dårligere av den grunn. Utstyrsnivået i Rallye er også dårligere enn i GTi, men er du ute etter en morsom bil kan Rallye være et like godt alternativ. Spesielt med tanke på at den er 35.200 kroner billigere enn en 106 GTi.

Peugeot 106 GTi er en av de artigste bilene i GT-klassen; den er rask, har gode kjøreegenskaper og elsker en liten spurt langs svingete småveier. Den er slik en GTi skal være, passe rampete.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Bilens størrelse tatt i betraktning er plassen akseptabel. To voksne får plass i baksetet, men turen bør ikke være for lang.
Drivlinje: Kraftig motor som gir gode kjøreytelser. Lettsjaltet gearkasse som godt kunne vært hakket mer presis.
Pris og utstyr: Peugeot 106 GTi er en dyr bil dersom man ser på størrelsen. Vil du ha en må du fiske 202.500 kroner opp av lommen, 106 Rallye er 35.200 kroner billigere.
På veien: Utpreget sportslig, men skummel når man begynner å nærme seg grensene.
I byen: Liten og oversiktlig, men servostyringen er tung.