Hele prøvekjøringen

Peugeot 406 stasjonsvogn er en utpreget familiebil, men den vil også tiltale sjåføren som liker å ta den lengste veien hjem. Vårt største ankepunkt mot bilen er at den virker litt dårlig sammenskrudd.

Publisert
Peugeot 406 stasjonsvogn er en elegant bil, som skjuler et enormt bagasjerom. Foto: Henning Sund
Peugeot 406 stasjonsvogn er en elegant bil, som skjuler et enormt bagasjerom. Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Først og fremst er Peugeot 406 ST 1.8 Stasjonsvogn en praktisk bil. Den har bagasjeplass i mengder, og løsningene er gjennomtenkte. Derfor skal vi ikke kritisere Peugeot for at reservehjulsbrønnen tar så mye plass som den gjør, men det er underlig med tanke på at det kun er et nødhjul som ligger der.

Et bagasjevolum på 526 liter burde allikevel holde for de fleste.

Bilen har vokst

Den ekstra bagasjeplassen skyldes i første rekke at bilen har vokst tyve centimeter sammenliknet med 406 sedan. Derfor har ikke den ekstra bagasjeplassen gått ut over den øvrige plassen i bilen. Baksetepassasjerene har like god plass i 406 stasjonsvogn som de har i sedanutgaven. Bredden på baksetet er god nok for tre voksne, men personen som sitter på midtplassen har for dårlig takhøyde.

Dashbordet er enkelt og oversiktlig, men enkelte betjeningsorganser er plassert litt for langt fra føreren. Foto: Henning Sund
Dashbordet er enkelt og oversiktlig, men enkelte betjeningsorganser er plassert litt for langt fra føreren. Foto: Henning Sund Vis mer

Kjørestillingen i 406 stasjonsvogn er god, men kunne godt ha vært litt bedre. Man sitter komfortabelt, men toppen av rattet blir litt langt unna. Det gjør også betjeningsorganene, og du må nesten strekke deg for å nå frem til bryterne som sitter lengst unna. Men dashbordet er enkelt og oversiktlig.

Komfortabel

Franskmenn er gode på komfort, og 406 er ikke noe unntak. Setene er komfortable, og man sitter godt foran som bak. Vi må likevel gi et lite trekk for svak lårstøtte i baksetet.

Selv om setene er gode skyldes følelsen av komfort også at Peugeot har satset mye på å støydempe bilen. Uansett underlag blir ikke støynivået høyt.

Bra understell

Bagasjeplassen burde holde for de fleste i 406 stasjonsvogn. Foto: Henning Sund
Bagasjeplassen burde holde for de fleste i 406 stasjonsvogn. Foto: Henning Sund Vis mer

Ute på veien oppfattes 406 stasjonsvogn som litt stor og tung, men med et understell som dette skal det ikke mange svinger til før kjørestilen blir entusiastisk. Styringen gir god følelse og man får tidlig beskjed dersom hastigheten begynner å nærme seg det maksimale av hva bilen greier. Skal vi sette fingeren på noe må det bli at styringen kan virke litt upresis.

Understellet er komfortabelt avstemt, og bilen nærmest flyter over ujevnhetene - enten de er store eller små.

Passelig motor

I "vår" bil satt det en 1,8-liters bensinmotor på 110 hestekrefter. Noen racerbil blir 406 ikke med denne maskinen, men det holder dersom man ikke utnytter lastekapasiteten fullt ut. Motoren er ikke særlig effektsterk, men dreiemoment og gearutvekslinger passer godt sammen, og sørger for tilstrekkelig kraft i de fleste situasjoner. Men maksimal tillatt totalvekt på bilen er 1.807 kilo, det betyr at hver hestekreft i så tilfelle må slepe med seg drøye 16 kilo - da sier det seg selv at det ikke blir veldig mye tilovers.

Peugeot 406 ST 1.8 In Business stasjonsvogn koster 249.915 kroner. Det er omtrent det samme som en Ford Mondeo 1.8 Mistral, men nesten 20.000 kroner billigere enn en Volkswagen Passat 1.8. Utstyrsnivået er omtrent det samme, men Peugeoten har klimaanlegg, noe som koster ekstra på de to andre bilene.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Ett av de største bagasjerommene i klassen. Litt dårlig takhøyde på midtplassen i baksetet, ellers bra plass.
Drivlinje: Dersom du skal utnytte bilens lastekapasitet fullt ut blir 1,8-literen litt i minste laget. Gearkassen er lettsjaltet ved vanlig bruk.
Pris og utstyr: Peugeot 406 stasjonsvogn koster 249.915 kroner, for det får du en praktisk familiebil som er bra utstyrt.
På veien: Komfortabel. Understellet kommuniserer bra med føreren og gir tidlige tilbakemeldinger om hva som skjer.
I byen: blir 406 stasjonsvogn stor. Komfortabel fjæring sluker skarpe ujevnheter effektivt.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer