Hele prøvekjøringen

Saxos lille karosseri er lett å manøvrere i bytrafikk. Og den tilbyr godt med plass til to. Men flere skrotter enn det er det ikke tilrådelig å ha stablet inne i bilen over lengere tid.

Saxos beskjedne størrelse gjør den lett å manøvrere og grei å parkere. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


For selv om benplassen for de to heldige i forsetet er bra så blir det atskillig verre for de som blir henvist til andre rad. Langbeinte nordmenn vil ha problemer med å vite hvor de skal plassere lankene.

Sittekomfort

Forsetene er for myke. Flott dersom du skal se tippekampen, men i en bil passer det dårlig. Man blir nemlig fort sliten. Lårstøtten under er bra, men til siden blir den for dårlig. Korsryggstøtten og sidestøtten for ryggen får også godkjent.
Trass i at bakseteplassen ikke er allverden, har de som sitter foran god plass. Det er imidlertid vanskelig å finne en god kjørestilling.

Dårlig bakseteplass

Selv om Saxo på papiret kan frakte fem passasjerer, virker det ikke som om franskmannen er konstruert for å frakte så mange, i alle fall ikke over lengere strekninger. Mindre barn går nok greit. Men er de veldig små og sitter i barneseter, er ikke denne 3-dørs bilen noe knallkjøp. Å bakse med barneseter inn og ut av baksetet blir man svett av.

God bagasjeplass

Bagasjeplassen er god, og med nedfellbare seter blir Saxo en av de bedre i småbilklassen. Vis mer

Sammenlignet med konkurrentene i småbilsklassen har Saxo god plass til bagasje. I utgangspunktet tar bagasjerommet 280 liter. Dette er nøyaktig det samme som i en Opel Corsa Swing. Hvis du i tillegg feller ned baksetene så er du raskt oppe i det tredobbelte, eller 953 liter for å være nøyaktig. Dette er betraktelig mye bedre enn i Corsa. Med nedfelte bakseter nærmer Saxo seg Volkswagen Polo, med tanke på bagasjeplass.

Oversiktlige instumenter

Du har fin oversikt over dashbordet i Saxo. Instrumentene er lettleste, betjeningsorganene er fornuftig plassert og innen god rekkevidde for føreren. Stort sett så fungerer også instrumentene bra, selv om vi stusset der vi lå i god driv nedover motorveien og speedometeret viste 0 km i timen.

Støynivå

Med 75 hestekrefter er Saxo en sterk konkurrent på combi coupe-markedet. Dette er atskillig bedre enn det både Opel Corsa Swing 1,4 l og Volkswagen Polo Komfort 1,4 kan yte. Saxos 75 hestekrefter bråker ikke mer enn man kan forvente av en bil i denne prisklassen. Støymessig er det ikke mye å utsette på Saxo. Det eneste må være at vinden ikke snor seg stille rundt hjørnene hvis bilen skyter litt fart.

Bra utstyrsnivå

Instrumentene er lettleste og godt plassert. Vis mer

En Saxo koster 142 900, det gjør den til en av de billigste alternativene i klassen, trass i at utstyrsnivået er blant de beste.
Sammenlignet med Peugeot 106 XN 1,4, som stort sett er den samme bilen, har ikke Saxo bare et høyere utstyrsnivå, men den er også billigere.
Med bakgrunn i dette er nok Saxo ett av de bedre kjøpene i småbilsklassen, men vi setter et spørsmål ved kvaliteten. Vår bil hadde en del feil, og gir ikke samme kvalitetsinntrykk som sine tyske konkurrenter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass i forsetene, men trangt i baksetet. God bagasjeromsplass til en 3-dørs å være.
Drivlinje: Motoren på 75 hester gir temperamentsfulle kjøreytelser. Gearkassen er litt upresis men lett å betjene.
Pris og utstyr: Bra med hestekrefter og utstyr for en bil til 142 900 kroner. Setevarmere , elektriske vinduer foran og ABS-bremser gir ekstra pluss.
På veien: Gomodige kjøreegenskaper og komfortabel fjæring. Setene kunne vært bedre.
I byen: Liten og lett å manøvrere i bytrafikk. Lett å parkere, og oversiktlig.