Hele prøvekjøringen

Når Audi lager stasjonsvogn heter de Avant, men å tro at A4 Avant er et pakkesel er et feilgrep. Dersom man ikke legger ned setene i Avanten har bilen mindre bagasjeplass enn hva man finner i sedanutgaven.

Et elegant design har Audien, men plassutnyttelsen kunne med fordel ha vært bedre. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Audi A4 er ingen dårlig bil, og dersom du trives bak rattet er sjansene store for at du vil ta den lengste veien hjem. Men du vil ikke gjøre det i en 1,6-liter.

For selv om A4 ikke hører til de tyngste bilene så har sannelig 1,6-literen mer enn nok å dra på. En A4 med ryggsekk veier nemlig 1280 kilo uten last - men med føreren inkludert. Med fullt bagasjerom og fem personer i bilen øker vekten til 1755 kilo, som er bilens maksimale totalvekt. Med 100 hestekrefter under panseret sier det seg selv at du ikke akkurat har flust med krefter.

Lavt støynivå

Det som redder Audien er at den er lavt gearet. Derfor greier den akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen på 11, 9 sekunder. Støymessig gjør motoren lite av seg ved vanlig kjøring, men du hører det godt når turtallet begynner å stige.

Heller ikke dekk- eller vindstøy er noe stort problem i A4 Avant. Det hele går stille og rolig for seg, hvilket er gledelig.

Bagasjeplassen ikke av de beste

Bagasjerommet er lett å utnytte, men hører ikke til de største i klassen. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Et paradoks er det jo at bagasjeplassen i A4 Avant er mindre enn plassen i sedanutgaven. Og at Avanten ikke er noe pakkesel illustreres godt av at hver person bare har lov til å ta med seg 35 kilo bagasje dersom det er fem personer i bilen. Maksimal nyttelast er 550 kilo.

Selv om bagasjeplassen er mindre enn i en A4 sedan er den lett å utnytte. Gulvet er flatt, inn- og utlastingshøyden er lav og lukeåpningen stor. Det er dessuten lett å legge ned baksetene. Volumet er 390 liter med baksetene på plass og 1290 når de legges ned. Sammenliknet med BMW 316i er det bedre, men dersom man sammenlikner med Mercedes-Benz C180 eller Volkswagen Passat stasjonsvogn taper Audien.

Trygge kjøreegenskaper

Ute på veien skal man lete lenge etter å finne en familiebil med mer livlige kjøreegenskaper enn A4. Den reagerer hurtig og presist på den minste kommando, men vi kunne godt tenke oss litt bedre tilbakemelding fra styringen. Allikevel er bilen et hyggelig bekjentskap, også på svingete veier.

Imstrumenteringen er forbilledlig. Store, lettleste instrumenter og brytere som er logisk plassert. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, samtidig er det lett å finne en komfortabel kjørestilling. Forsetene er komfortable, og gir god støtte både til lår og rygg. Baksetene kunne med fordel vært bedre. Man sitter alt for lavt samtidig som ryggen er for bratt. Hverken lår- eller ryggstøtte er av beste merke.

Akkurat under skattegrensen

En av de største konkurrentene til A4 Avant finnes i eget hus. Passat stasjonsvogn er ikke bare billigere enn Audien, den er også større. Mye av teknikken er dessuten den samme, men bilene har forskjellig karakter. For mens Audien er den sportslige og den som helt klart gir mest prestisje, er Passaten den fornuftige.

Audi A4 1.6 Business koster 249.900 kroner. Det gjør at bilen havner på riktig side av den viktige skattegrensen for firmabiler. Er det firmabil du er på jakt etter er derfor A4 1.6 Avant et godt valg, men skal du ikke bruke bilen som firmabil vil du ikke ha 1,6-literen. Det bedre valget er da 1,8-literen, ikke bare passer motoren bedre til bilens karakter, den gjør også bilen mer komfortabel.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Vi har sett bedre plassutnyttelse i denne klassen. Bakseteplassen kunne vært bedre og bagasjeplassen hører heller ikke til de beste.
Drivlinje: Motoren på 1,6-liter og 100 hester gjør ikke A4 Avant til noen racer. Bedre valg er 1,8-literen, selv om den er dyrere.
Pris og utstyr: A4 1.6 Avant Business kryper akkurat under skattegrensen for firmabiler på 250 000 kroner. Utstyrsnivået er brukbart.
På veien: Trygge og harmoniske kjøreegenskaper. Komfortabel fjæring og gode seter foran. Lite støy.
I byen: Oversiktlig karosseri, servostyring med passe utveksling gjør bilen lettmanøvrert. Clutchen er for tung.