Hele prøvekjøringen

Riktignok er det ikke så mange av alternativene som er like lekre som en Opel Vectra - for det skal Opel ha. Vectra - og kanskje særlig stasjonsvognen - har et lekkert design. Plass- og motormessig kommer ikke Opel Vectra 1.8 CD like pent ut av det.

Klikk her for større bilde (20 - 30 K). Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Men da stasjonsvognsutgaven av Vectra ble lansert, var det heller ikke de familievennlige kvalitetene Opel la mest vekt på.

Dette skulle i første rekke være en "livsstil-bil" som henvendte seg til aktive brukere - der hovedvekten neppe ligger på å finlese brosjyrene for å finne ut hvilke bil som gir mest plass og valuta for pengene.

For det gjør ikke Vectra. Bagasjerommet må riktignok betegnes som litt over middels stort for biler på denne størrelsen, men benplassen i baksetet er ikke like imponerende.

Tysk oversikt

Klikk her for større bilde (20 - 30 K). Vis mer


Førerplassen i Vectra er eksemplarisk, og flere bilprodusenter burde ta en titt på hvordan Opel viser sjåføren den nødvendigste informasjonen - uten å måtte ta blikket fra veien. Dashbordet er nemlig utstyrt med et stort tekstvindu som forteller om valgt radio eller CD-spor, samt at informasjon fra bilens kjørekomputer vises her. (Informasjon om utetempratur, drivstoff-forbruk, gjennomsnittshastighet o.l.)

Radioen styres via knapper på rattet, og etter en rask tilvenning slutter man fort å betjene bilens stereoanlegg - alt foretas via rattbetjeningen. I tillegg befinner alt av spaker og knapper seg innen rimelig rekkevidde fra sjåføren.

Forsetet har god støtte for kroppen, men er ikke spesielt komfortabelt. Faste seter er vel og greit, men her er grensen for fast overskredet - og da blir det hardt. Det blir slitsomt på lengre turer.

Slenger med baken

Klikk her for større bilde (20 - 30 K). Vis mer


Men selv om sittekomforten ikke er den beste, er fjæringskomforten mer enn god nok til langturer - spesielt de stor ujevnhetene slukes på en bestemt, men behagelig måte. Motoren er dessuten dravillig nok til at man slipper å geare opp og ned i tide og utide, men med full last sliter bilen litt i de tyngste bakkene - her er toliteren et bedre alternativ. Gearkassen er presis, og sjaltebevegelsene er korte.

Vi er imidlertid ikke like begeistret for styringen i Vectra. Ved første inntrykk virker den nokså tung - hvilket i og for seg er greit nok. Den filtrerer også vekk ujevnheter og slag som måtte tilføres hjulene - det er også greit nok. Men at den i samme slengen også tar vekk viktig informasjon til føreren om hvordan bilen oppfører seg i forhold til underlaget er ikke like greit. Styringen virker rett og slett litt død - og det er ingen fordel, spesielt når det begynner å bli glatt.

I kritiske situasjoner har Vectra stasjonsvogn - til tross for forhjulsdriften - en tendens til å overstyre. Med andre ord slipper bilen på bakhjulene, ikke på fremhjulene. Det er etter vår mening heller ingen fordel på en forhjulsdrevet bil.

Innertier eller skivebom?


Familie- og firmabilene som koster mellom 200 og 250.000 kroner er blant de mest populære, og her finnes det et utall bilmodeller å velge mellom. I øvre prisklasse skal vår testbil konkurrere mot biler som Audi A4 1.6 Avant, BMW 316 Touring, Mitsubishi Lancer 1.6 stv., Nissan Primera 2.0 stv. Renault Megane Scenic 2.0, Toyota Corolla 1.8 stv VW Passat 1.6 og Volvo V40 1.8. (se lenker til relaterte tester nederst på siden).

Når det gjelder fleksibilitet vil Renault Megane og være et bedre alternativ, mens Nissan og Volvo har biler som er mer sportslig avstemt enn vår testbil. Audi og BMW kan på sin side skilte med litt mer status enn Opelen. Opel Vectra har med andre ord sin styrke for dem som ønsker en vanlig familiebil - og her kommer erkerival VW Passat inn med styrke - den er nemlig noen få hakk mer rommelig enn Vectra.

Vectras styrke er med andre ord design og utstyrspakke - samt det velkjente rause prutningsmonnet Opel-forhandleren nesten alltid tilbyr.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass foran - middels i baksete og bagasjerom.
Drivlinje: Moderne og bensingjerrig motor, presist gear.
Pris og utstyr: Møter konkurranse fra mange hold, men har en komplett utstyrspakke til 250.000 kroner.
På veien: Komfortabel fjæring, men harde seter gjør langturen til en blandet fornøyelse.
I byen: Oversiktlig og grei - minus for litt for små sidespeil.