Hele prøvekjøringen

Med Opel Vectra 2.0 Tdi befester Opel sin posisjon blant de ledende innen motorteknologi. Motoren har direkte innsprøytning, turbo og ladeluftkjøler (intercooler), den er råsterk - og den er svært så rimelig i drift.

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Opel oppgir forbruket til å være 0,47 l/mil ved langkjøring og 0,80 l/mil ved bykjøring. Vi tok med oss bilen til Trondheim for å finne ut om dette stemte. Det gjorde det ikke - uten at det er noen stor overraskelse. For det første kjørte vi på vinterføre (i begynnelsen av februar 1998). For det andre ble det en god del bykjøring både i Trondheim og i Oslo før snittforbruket ble klart.

Vi greide imidlertid aldri å komme så høyt som 0,80 l/mil, og heller ikke så lavt som 0,47 l/mil. Vårt snittforbruk for turen totalt ble 0,58 l/mil - og det er jo mer enn akseptabelt. Bilen hadde forøvrig aldri startvansker, selv om det var svært kaldt på turen, inntil - 22 grader under et lengre opphold i Alvdal.

Linjelekker

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer


Vectra er en linjelekker bil som har fått mye og velfortjent skryt for sitt design. Plassmessig er det også brukbart i Vectra - bagasjerommet er gjennomsnittelig stort for denne størrelsen. Vi er imidlertid overrasket over at Opel fortsatt bruker innvendige lukehenglser på bagasjerommet i og med at det stjeler en god del plass i et ellers eksemplarisk bagasjerom.

Baksetet er heller ikke av de største , og i motsetning til stasjonsvognen, plages baksetepassasjerene av litt for lav takhøyde der bak. Foran er det mer enn god nok plass, og førermiljøet er eksemplarisk oversiktlig. Du kan lese en ytterligere beskrivelse av førermiljøet i vår test av stasjonsvognen. Komforten i de to bilene er også nokså lik.

Sus i serken

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer


Kjøremessig er det derimot store forskjeller på de to bilene, selv om ytelsene - i alle fall på papiret - ser nokså like ut. Det er i første rekke dreiemomentet som er 2.0 Di's store fordel. Maksimalt dreiemoment er 205 Nm, og det kommer allerede ved 1600 o/min. Det betyr at man på langturer knapt trenger å tenke på å bytte gear. Og selv om dieselbilen bruker 2 sekunder mer enn 1,8-literen fra 0-100 km/t, er forskjellene helt ubetydelige når bilene er i fart - øvelsene fra 70 - 100 km/t i tredje og fjerde gear går minst like kjapt med dieselmotor som med 1,8-liters bensinmotor.

Dermed er Opel Vectra 2.0 TDi's største konkurrent Opel Vectra 1.8 16V, turbodieselen koster bare 4.000 kroner mer. Drivstoff-forbruket er betydelig lavere med dieselmotoren, så selv om det ikke er rare forskjellen i pris mellom diesel og bensin lengre, vil den lille prisforskjellen fort la seg spare inn. Kjører du mye og langt er det i alle fall ingen tvil - dieselrytmen fra Vectra TDi er mest behagelig i det lange løp. (sammenligningen gjelder to Vectra 1.8 16V og 2.0 TDi med ellers like karosserier).

Den billigste

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer


Både Ford Mondeo, Peugeot 306 og 406 og VW Passat tilbyr kundene sparsomme turbodieseler, og på papiret er Passaten enda litt rimeligere i drift. Men Passaten koster omlag 20.000 kroner mer enn en Vectra, og man skal kjøre svært mye og svært langt i mange år for å tjene inn igjen den prisforskjellen.

Opel Vectra 2.0 TDi er sparegrisen over alle!

Plass: Midt på treet for firmabilklassen, men innvendige lukehensler i bagasjkerommet og lav takhøyde i baksetet trekker ned.
Drivlinje: En meget trivelig, avansert og sparsom turbodiesel kombinert med en lettsjaltet gearkasse gir høy score.
Pris og utstyr: Lav pris i forhold til tilsvarende biler, og utstyrsnivået er upåklagelig.
På veien: Komfortabel fjæringskomfort, men setene er litt for harde og styringen gir ikke bra nok tilbakemeldin på glatta til at vi blir helt fornøyde.
I byen: Vectra Tdi putrer avgårde på fjerdegearet overalt i byen. Bilen er nokså høy bak og sidespeilene er litt for små, hvilket gjør den litt vrien å beregne ved lukeparkering.

[Ugjyldig objekt (NAV)]