Hele prøvekjøringen

Civic Aerodeck skriker etter å bli tatt med der veien svinger. Humper i gaten som ellers kan være til besvær blir til begjær i følge med en Civic. Men hvorfor gearspaken er så tilbaketrukket og vanskelig å få tak på, er et mysterium.

Civic Aerodeck -behagelig til langkjøring med god fjæringskomfort. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Civic Aerodeck er så absolutt et sterkt tilskudd til stasjonsvogner i denne prisklassen. Det er en bil du virkelig ønsker å kjøre langt med, og du gjør det med stor glede. Den formelig leker seg gjennom de mest kronglete av landeveier. Og for å ha sagt det en gang for alle: Civic kan synes som en traust kar som man alltid vet hvor man har.

Men utseende kan bedra: trekker du den opp mot grensene, danser den gjerne. At den synes å slippe underlaget et ørlite øyeblikk er egentlig bare underholdende, og setter en ekstra spiss på turen. Den henter seg nemelig lett inn igjen, og er snart tilbake i gamle takter.

Økonomisk varsling

Behagelig,justerbart førersete som gir god støtte. Vis mer

Civic Aerodeck LS har en 1,5-liters firesylindret VTEC-motor. Med variable ventiltider som denne motoren har, sørger den for at du hele tiden får det maksimale ut av motorens 114 hestekrefter. Vår testbil var dessuten utstyrt med en varsellampe som ga oss beskjed når vi kjørte økonomisk. Et fornuftig hjelpemiddel for deg som gjerne vil kjøre billig, men ikke er helt sikker på når du gjør det og når du ikke gjør det.

Rikelig plass til passasjerer

Plassen i forsetene er god i alle retninger, setene er behagelige og faste, og gir stort sett god støtte. Førersetet kan justeres i høyden, slik at du selv kan finne en god stilling og samtidig få best mulig utsyn. Plassen i baksetene er fin, man har god plass til beina, og det rikelig med plass til å hvile opptil flere voksne bakender på bakre benk. Den midtre sitteputen i baksetet er imidlertid svært kort, og er kun beregnet for barn.

Det hadde vært ønskelig med en større økning i bagasjevolum med baksetene nede. Vis mer

Dårlig bagasjeromsplass

Bagasjeromsplassen er imidlertid ikke fullt så imponerende. Med bakseteryggen oppe kan du plassere opptil 415 liter der. Dette er helt på høyde med de fleste av konkurrentene. Men når det en gang er slik at bakseteryggen kan felles ned, forventer man gjerne at lasteplassen blir betraktelig forbedret. I Civic kan den utvides til å bli 835 liter. Dette er riktignok en fordobling av plassen, og det høres mye ut. Men når vi ser at bagasjerommet til konkurrentene Nissan Primera og Ford Mondeo blir tre ganger så rommelig med baksetene nede, blir vi ikke så imponert over Civics frakteegenskaper. Og en stasjonsvogn skal nå en gang være et kjøretøy du kan frakte en del i.

Gearstang-mysteriet

Instrumentene og betjeningsorganene i Civic er lettleste og oversiktlige. Det byr heller ikke på problemer å nå dem – stort sett. Et mén er gearstanga. Den kan være så sportslig som den bare vil – den senker helhetsinntrykket av Civic med noen hakk. Det er ubehagelig med en gearspak som er plasset såvidt langt vekk fra føreren i en såpass stor doning, og det gjør gearing til en noe famlende opplevelse for de som er noe lavere enn gjennomsnittelig høye. Dette gjør at du trives best med Civic på landeveien, hvor du unngår hyppig gearskifting.

Lettleste instrumenter, men gearspaken er veldig puslete og dårlig plassert. Vis mer

Civic er i utgangspunktet en snill og rolig gutt som vanligvis ikke bråker så mye. Vår testbil var imidlertid utstyrt med bredere dekk (205) enn det som er oppgitt som standard fra produsenten (185). Civic likte åpenbart ikke disse dekkene, og det gjorde ikke vi heller. De førte til uforholdsmessig mye dekkstøy, og på gammel asfalt blir dette virkelig slitsomt. Man gjør lurt i å holde seg til dekkstørrelsen oppgitt fra produsenten.

I tillegg merket vi også at styringen - til tross for en god servostyring - ble nokså tung i lave hastigheter, og særlig ved parkering. I tillegg hadde bilen en lei tendens til å følge sporene på nedslitte veier, og man måtte derfor hele tiden "gjete" bilen for å unngå at den skvatt inn i eller ut av hjulsporene. Standardekk ville med andre ord gitt enda mer behagelige, om enn ikke like sportslige kjøreegenskaper.

OK utstyrsnivå

Vår testbil har et relativt høyt utstyrsnivå sammenlignet med andre stasjonsvogner i “Golf-klassen”. Men Civic Aerodeck er mindre og dyrere enn mange av sine konkurrenter. Både Citroen Xsara, Fiat Marea, Ford Escort , Opel Vectra og Subaru Impreza har større innvendig plass, men er inntil 40.000 kroner rimeligere enn Civic’en. Honda Civic Aerodeck er faktisk omtrent like dyr som en Audi A4 1.6 Avant, BMW 316 Touring eller en Volvo V40 1.6. Og det spørs om det bilhandlende publikum mener at en Civic Aerodeck gir like mye status som en av disse bilene.

Plass: God plass til fører og passasjerer. Skuffende liten bagasjeplass med baksetene nede.
Drivlinje: Bra motor som gir gode kjøreytelser. Gearkassen noe upresis.
Pris og utstyr: Svakere på sikkerhetsutstyr enn både Nissan Primera SLX og Ford Mondeo. Ellers helt i tråd med sine konkurrenter.
På veien: Deilig på humpete og svingete vei. Stabilt plassert på veien.
I byen: Den lille gearspaken plassert utenfor naturlig rekkevidde gjør bykjøring med hyppige gearskift noe slitsomt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]