Hele prøvekjøringen

1998-modellen av Golf Cabriolet blir på mange måter en "mellomversjon" - den har lykter og karosseriform fra den nye Golfen, men understell og interiør fra forrige generasjon Golf. Neste år forsvinner heldigvis veltebøylen som mange mener ødelegger Golfens utseende.

Kalsjen stjeler plass for bakluken - lukeåpningnen er derfor svært trang. Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Selv om veltebøylen av mange oppfattes som et element av "Harry-faktor" på Golf cabriolet, er det ikke vanskelig å finne swing-takten med en Golf Cabriolet. Som med alle andre Golfer er også cabrioleten lettkjørt til det ekstreme, og det er en av de rommligste ordinære cabrioletene på dagens marked.

Golf cabriolet har nok i første rekke appell til ungdommen. Med friske farger på karosseri og i interiør er dette en bil for høy partyføring og mye morro. Nå trenger man slett ikke å være ungdom for å trives i en Golf cabriolet, men de fleste voksne vil nok foretrekke en litt større bil - som for eksempel en BMW 3-serie, Chrysler Stratus eller Saab 9-3 - biler som også har et litt annet og mer sobert utseende.

Ungdomsbil

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig på ekte Golf-vis. Klikk her for større bilde Vis mer


Og i motsetning til disse bilene har Golfen manuell betjening av cabrioleten, men toppen er svært enkel å ta av og dekke til - opp igjen går det like kjapt. Med litt trening er taket nede på rundt 20 sekunder - og det legges på igjen like fort.

Vanligvis er det stor forskjell på vindstyrken i kupeen med eller uten vinduene nede. En cabriolet er en typisk "se og bli sett i"-bil, og i likhet med de fleste andre cabrioleter tar den seg best ut med vinduene nede når taket er tatt av. Men når bilen er i fart, gjør man lurt i å sveive opp rutene, uansett hvor lite pent man måtte mene at det ser ut. Selv i forsetet er turbulensen påtagelig allerede fra 50 km/t - og ved 80 km/t er det nærmest umulig å snakke til sidepassasjeren - spesielt dersom man er henvist til det trange baksetet.

Vind i håret

Gult er tydeligvis kult! Klikk her for større bilde Vis mer


Med vinduene oppe er situasjonen en helt annen - turbulensen er nesten fraværende, og varmeapparatet er såpass effektivt at vi ikke hadde noe imot å cruise gjennom en stille og klar høstnatt med 12 plussgrader og taket nede.

Golf er en populær bil på grunn av sin hendige størrelse og gode romfølelse. Så også med cabrioleten, selv om bagasjerommet er nokså trangt. Bakluken er adskillig mindre enn på en standard Golf - derfor er det desto vanskeligere å få inn store kofferter. Det spiller ikke stor rolle - bagasjerommet sluker beskjedne 270 liter - det er såvidt dårligere enn Peugeot 306 cab og Renault Megane cab, og betydelig mindre enn hva Opel Astra cab kan by på.

Lettkjørt

Det er tilsynelatende stor plass innvendig, men benplassen i baksetet er snau. Klikk her for større bilde Vis mer

Men få av disse bilene kan by på Golfens kjøreegenskaper, mye av plassen som har forsvunnet i bagasjerommet i forhold til en standard Golf er erstattet av avstivende elementer, og Golf cab er derfor betydelig stivere og mer veloppdragen enn for eksempel Opel Astra.

1,6-literen er kvikk nok til å få Golfen til å føles livlig på veien, og takler dessuten 4 personer og litt bagasje uten de store problemer.

Og det er nettopp Opel Astra, Renault Megane og Peugeot 306 som er Golf-cabrioletens naturlige motstandere. Renaulten er den eneste av disse som er billigere enn Golf, og Renault har virkelig lykkes med å lage en rendyrket cabriolet av Megane. Den har noe friskere ytelser enn Golfen, og har definitvt utseendet med seg, men den mangler fleksibiliteten som golf byr på.

Tåler sammenligning

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Opel Astra er den raskeste i sammenligningen, men etter en kort prøvetur i fjor lot vi oss ikke overbevise av karosseriet som opplevdes som svært mykt. Opel-cabrioleten koster dessuten tett oppunder 300.000 kroner, og det er vanskelig å forsvare en slik prislapp med utseendeet alene. Bobbysocks eller ikke - Golf Cabriolet 1.6 er et friskt og sporty - og svært ungdommelig alternativ.