Hele prøvekjøringen

Hvordan får de det til, disse koreanerne? Her setter de sammen en bil som er rommelig, komfortabel og besitter gode kjøreegenskaper - til en pris som får konkurrentene til å grine.

Kia Shuma er en stor bil, men prisen er liten.
Klikk her for større bilde
Kia Shuma er en stor bil, men prisen er liten.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Den billigste utgaven av Kia Shuma begynner på 153.900 kroner. Klasker du et slikt beløp i disken hos Volkswagen ender du opp med en Polo, hos Opel en Corsa eller en Micra dersom du oppsøker Nissan - på ingen måte dårlige biler, men langt mindre enn hva Shuma er.

Mye plass bak...

For plass er det nok av i Shuma. Bagasjerommet skulle med sine 440 liter lastekapasitet holde for de fleste, og sammenlikner man med Volkswagen Passat ser man at forskjellen i volum bare er 35 liter i Passatens favør - men så er den bilen også 20 centimeter lengre enn Shuma.

Plassen til passasjerer er heller ikke dårlig. Benplassen bak er bra, og setet er bredt nok til at tre voksne kan sitte der. Men komforten i baksetet må vi sette et spørsmålstegn ved. Såvel lår- som sidestøtte er dårlig, og takhøyden blir i snaueste laget. Negativt er det også at Kia ikke har utstyrt baksetet med fullverdige hodestøtter.

...og komfortabel kjørestilling foran

Plasseringen av varmeapparatet er litt lav, men det hele er oversiktlig. "Tre" er ekstrautstyr.
Klikk her for større bilde
Plasseringen av varmeapparatet er litt lav, men det hele er oversiktlig. "Tre" er ekstrautstyr.
Klikk her for større bilde Vis mer

Foran er komforten derimot bedre, takhøyden kan man ikke klage på, og setene - selv om de ikke er de mest komfortable - gir tilstrekkelig støtte. På vår bil hadde man også muligheten til å justere vinkelen på sitteputen. Sammen med et høydejusterbart ratt ble det lett å finne en komfortabel kjørestilling.

Ros skal Kia også ha for instrumenteringen som er lettlest. Kia Shuma er ingen bil for de med "knappemani", men de få knappene og betjeningsorganene som fantes satt logisk plassert, med unntak av varmeapparatet som var plassert litt lavt.

Ingen racer

Lav innlastningshøyde, og mye plass gjør bagasjerommet i Shuma lett å utnytte.
Klikk her for større bilde
Lav innlastningshøyde, og mye plass gjør bagasjerommet i Shuma lett å utnytte.
Klikk her for større bilde Vis mer

Shuma leveres med to motoralternativer, den minste på 1,5-liter (88 hestekrefter) og den største på 1,8 liter (110 hester). Med 88 hester under panseret blir ikke Shuma noen sprinter, og du må regne med endel gearing når de store bakkene skal forseres. Utnytter du lastekapasiteten i bilen spørs det nok også om ikke 88 hester blir litt i minste laget.

Mye bil for pengene

"Mye bil for pengene" begynner etterhvert å bli en klisje, men i tilfellet Shuma stemmer det. Utstyrsnivået er bra, med blokkeringsfrie bremser, kollisjonsputer og noe komfortutstyr på LS utgaven.

Hvilke konkurrenter har så Shuma? Blant nybilene er det få konkurrenter som kan tilby samme pris og størrelsesforhold, det betyr at vi sitter igjen med bruktbiler, og her er utvalget stort.

Plass: Stort bagasjerom som er lett å utnytte. Dårlig takhøyde bak, ellers bra plass til føreren og passasjere.
Drivlinje: med 88 hestekrefter har du ikke alt for mye tilovers, gearkassen burde vært bedre.
Pris og utstyr: Uslåelig pris. Brukbart utstyrsnivå.
På veien: Sikre kjøreegenskaper, og stabil oppførsel under kritiske manøvre. Komfortabel fjæring.
I byen: Lettkjørt, men dårlig oversikt bakover gjør lukeparkering vanskelig.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]