Hele prøvekjøringen

Honda Coupe er sportslig, og motoren leverer akkurat den lille snerten som behøves for at den skal blir underholdende. Men la barnesetet og -vogna stå igjen hjemme, for noen familiebil er Civic Coupe ikke.

Honda Civic Coupe er vel en av de mer diskrete coupeene på markedet.
Klikk her for større bilde
Honda Civic Coupe er vel en av de mer diskrete coupeene på markedet.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


En voksen person vil ikke trives i baksetet på Honda Civic Coupe, til det er takhøyden for dårlig. Sikkerheten er heller ikke tilfredstillende ivaretatt, faren for nakkeslengsskader er stor i og med at hodestøtter mangler. Virkelig optimistisk går du til verks dersom planen er å utnytte alle fem sitteplassene i bilen. For de tre i baksetet - og spesielt for personen som er henvist til midtplassen - får en kjøretur som sent vil gå i glemmeboken. Som "sild i tønne" blir et troverdig ordtak i denne sammenhengen.

At baksetet i tillegg ikke kan by på verdens beste sittekomfort, gjør ikke saken bedre. Når også inn- og utstigning er kronglete og krever en smidighet som går utenpå det meste, sier det seg selv at baksetet ikke blir plassen som er mest ettertraktet.

Heller fremme enn bak

Dashbordet i Civicen er oversiktlig, instrumentene lettleste, men ikke serlig spennende.
Klikk her for større bilde
Dashbordet i Civicen er oversiktlig, instrumentene lettleste, men ikke serlig spennende.
Klikk her for større bilde Vis mer

Mer ettertraktet blir da førersetet. Her glemmer man alle bekymringer om baksetets beskaffenhet og mer eller mindre dårlige sider. I stedet konsentrerer man seg om å kjøre bil, og Civic Coupe er en sportslig liten krabat. Motoren på 1,6 liter og 105 hestekrefter trenger riktignok litt turtall for å yte sitt beste, men når turtellernåla danser i området over 3.000 omdreiniger byr den på hyggelige prestasjoner. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 10 sekunder.

Det virker ikke særlig imponerende, men Civicens sterke side er akselerasjon i fart, der har den et sportslig snerr som skiller den fra andre biler med omlag like kjappe akselerasjonstider fra stillestående.

Nøytrale kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er typisk Honda. Bilen er lett å kontrollere på grensen, og gir brukbare tilbakemeldinger om hva den foretar seg. Fjæringen er i stiveste laget for bykjøring, hvor bilen lett blir stumpete og ukomfortabel over de verste ujevnhetene. Ute på landeveien er derimot fjæringen glimrende.

Men vi må rette en kritisk pekefinger mot setene, ved hurtig kurvekjøring blir sidestøtten for dårlig og man får følelsen av å falle ut av setet. Ved vanlig kjøring er støtten imidlertid tilstrekkelig.

Upresis clutch

Bagasjeplassen i Civic Coupe er, sammen med Citroën Xsara Coupe, det største i klassen.
Klikk her for større bilde
Bagasjeplassen i Civic Coupe er, sammen med Citroën Xsara Coupe, det største i klassen.
Klikk her for større bilde Vis mer

En pekefinger må også rettes mot clutcen. Det er svært vanskelig å kjenne hvor clutchen begynner å ta, resultatet minnet ikke sjeldent om de første meterne bak ett bilratt i 17-årsalderen, riktig pinlig kan det bli når man står og venter på grønt lys og tilsynelatende ruser motoren før koblingen begynner å gripe inn

Gearkassen i Civic Coupe er presis og lettsjaltet, selv ved rask gearing.

Høy pris?

En ny Civic Coupe koster 224.000 kroner. Da får du en velutstyrt bil som kjører godt. Med det er likevel ikke så mange Honda Civic Coupe som trafikkerer det norske vegnettet. En grunn kan være at det er en bil som Honda ikke akkurat promoterer mest. Den er i sortimentet og kommer det en kunde som er interresert så er det vel og bra, men mange markedsføringskroner har ikke blitt ofret.

Hovedgrunnen er nok allikevel at Civic Coupe er høyt priset sammenliknet med konkurrentene Hyundai Coupe, Renault Megane Coupe, Citroën Xsara Coupe og Opel Tigra. Alle disse koster mindre enn Civic, men har både linjer og kjøreegenskaper som kan forsvare prislappen.

Plass: Bra plass foran, og i bagasjerommet. Plassen i baksetet er som i andre coupeer, dårlig.
Drivlinje: Kvikk motor, presis gearkasse og en clutch som er vanskelig å dosere.
Pris og utstyr: Med 224.000 kroner ligger Civic Coupe over konkurrentene. Utstyrsnivået er bra.
På veien: Gode og underholdende kjøreegensskaper. Komfortabel fjæring, mye dekkstøy.
I byen: Lettkjørt, oversiktlig. Stumpete fjæring over små, skarpe ujevnheter.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]