Hele prøvekjøringen

Gitterrørramme, armert glassfiberkarosseri, fem-liters V8, 350 hester, 0-100 kilometer i timen på 4,1 sekunder, 0-160 på 10,5 og en lyd som ville fått gitaristen i Van Halen til å kaste gitaren av misunnelse. DinSide har kjørt britiske TVR Griffith 500, kanskje det råeste på fire hjul.

TVRen er nydelig å se på, og gir kjøreglede som ingen annen bil.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det er ingen normal morgen på Alexander Kiellandsplass i Oslo. Travle forretningsmenn stopper opp og kikker, trøtte pendlere på Oslo Sporveiers linje 21 til Aker Brygge sperrer øynene opp og en Porsche 911 skjønner at den har møtt sin overmann.

På landet

Luften over panseret vibrerer av varmedisen fra den store V8eren som går ujevnt på tomgang.
Det lille lærrattet ligger perfekt i hånden og den korte gearspaken med aluminiumskule glir inn i første. I det lyset skifter fra rødt til grønt og clutclammellene igjen får kontakt, vender Griffithen og vi nesen mot landet.

For det er her en TVR Griffith 500 trives, på krokete småveier hvor man kan nyte draget fra åtteren - og ikke minst lyden.

Brutal

Umiskjennelig britisk, mye skinn og polert valnøttre. Det går an å trives i et slikt miljø.
Klikk her for større bilde Vis mer

Griffith 500 er kjemisk fri for nymotens tekniske løsninger og krever mye av føreren. Her finner man ikke kollisjonsputer, blokkeringfrie bremser eller antispinn. I denne bilen er det du som er sjefen, og gjør du en feil får du svi. For med en tomvekt på 1.060 kilo, 350 hestekrefter og 500 Nm i dreiemoment sitter du i noe av det raskeste på fire hjul.

Denne bilen spinner på tredjegearet dersom du ikke er forsiktig, på brostein mister bakdekkene i dimensjonen 245/45 ZR - 16 grepet lenge før du rekker å tråkke gassen i bunn og på våt vei våger vi ikke å tenke på hvordan denne bilen ville oppført seg.

Ingen bybil

En TVR Griffith 500 er ikke noen typisk bybil, men motorens enorme moment gjør det faktisk mulig å gli rundt i byen med motoren putrende på lavt turtall. Da er bilen snill og veloppdragen. Men våkner, det gjør den ikke før bygårdene er byttet ut med jorder og brosteinene med asfalt.

Det er da, når du med følelse og forsiktighet presser høyrefoten ned mot gulvet og lar V8eren jobbe, at bilen våkner. Akselerasjonen er en ting, lyden en annen. For sjeldent har vi hørt en vakrere sang fra åtte sylindre.

Utrolige ytelser

V8, 350 hester, 500 Nm - skremmende og deilig...
Klikk her for større bilde Vis mer

Uten tvil er TVR Griffith 500 en rask bil, svært rask. Langs våre veier er det ikke noe som greier å holde følge, uansett gir og turtall er akselerasjonen brutal. Selv enkelte motorsykler vil ha problemer med å følge Griffithen.

På offentlig vei kan du bare glemme å utnytte potensialet som ligger i bilen. Det er rett og slett så rått at du ikke tør å kjøre denne bilen opp mot grensene av hva den kan. Styringen er direkte og responsen lynrask, samtidig som tilbakemeldingene om hva som skjer er i toppklasse. Aldri er man i tvil om hva bilen foretar seg, problemet er bare at når dette først slipper krever det reaksjoner som svært få "vanlige" bilførere har.

Håndlaget

TVR Griffith 500 er håndlaget. Hver søm i skinninteriøret er tålmodig sydd, hver en skrue festet med håndkraft og hver en del plassert på sitt rette sted av menneskehender. Skinnet er pent sydd, men det skjærer i øynene når dysene for friskluftsanlegget ser ut som om de kommer fra Biltema.

I en Griffith må man vite hva de forskjellige knappene er, ingen ting er merket. Men som det står i brosjyren "If you`ve got the brains to drive a car like this, you should find the layout entirely logical..."

Ikke praktisk

En klisjè, men allikevel; du ser oftest en TVR Griffith 500 bakfra.
Klikk her for større bilde Vis mer

Griffith 500 er en bil hvor praktiske løsninger har kommet i andre rekke. Prioriteringen har vært ytelser, ytelser, ytelser og til slutt mennesket. Her har praktiske løsninger måttet vike plassen for innsparinger av noen tideler fra 0-100, alt er konstruert med tanke på at man skal kjøre bil og det raskest mulig.

Derfor er ikke en TVR Griffith 500 noen praktisk bil. Man sitter trangt, og varmen fra motoren trenger inn i kupeen.

Ingen konkurrenter

TVR Griffith 500 har ingen konkurrenter som kan vise til samme ytelser for samme pris. Det nærmeste må være BMW M-roadster, men den er så mye mer kultivert enn TVRen. For er det råskap du er ute etter finnes det ikke noen alternativer, Grifftih 500 leverer dem i fleng og i en innpakning som ikke sladrer alt for mye om hvilket beist dette egentlig er.

TVR importeres og selges av Antrac Bil på Bekkestua - tlf.67 53 80 85.

Plass: Brukbar bagasjeplass til to. Ikke akkurat generøst med plass til folk og fe.
Drivlinje: Klassisk, med stor V8 og fem trinns Borg Varner gearkasse.
Pris og utstyr: 1.050.000 kroner, utstyrsnivået er bra.
På veien: Kan være en håndfull, og krever full konsentrasjon. Lett bil med ekstreme krefter gjør den til en rakett på hjul.
I byen: Trives den ikke, men allikevel er den overraskende lettkjørt.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]