Hele prøvekjøringen

Saab 9-3 2.2 Di er Saabs første personbil med dieselmotor. Men turboen som Saab nærmest er synonymt med er på plass, og sørger for at 9-3'en har kjøreytelser i særklasse.

Bilen ser rommelig ut fra utsiden, men det er trangere enn det ser ut til i en 9-3. Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Fra sjåførens synspunkt er det svært lite å utsette på 9-3'en. Bilen er lekker å se på, den er støysvak, komfortabel og trygg på veien - og den råsterke turbodieselen sørger for at landeveieskjøringen går effektivt og rimelig unna.

Saab tviholder på en etterhvert nokså foreldet plattform og karosserikonsept som imidlertid ikke kan ta opp kampen mot mange av dens naturlige konkurrenter i mellomklassen.

Plassutnyttelsen i bilen er nemlig godt under middels, og da hjelper det heller ikke at kupeen er designet slik at den virker enda mer intim enn den egentlig er.

Topp komfort

Ryddig, og med store, vennlige knapper. Radio og kjørekomputer styres fra rattet. Klikk her for større bilde Vis mer

Den lille svenske bilprodusenten har ett og annet å lære bort om ergonomi til svært mange bilprodusenter. Førersetet er glimrende, det gir god støtte over det hele, og ikke minst til den øvre delen av ryggen. Forsetene i Saab 9-3 er blant de eneste der hodestøtte faktisk er en hodestøtte, det er fullt mulig å la bakhodet hvile mot støtten slik at øvre del av ryggen får sårt tiltrengt ro og støtte på lengre turer.

Førermiljøet er dessuten eksemplarisk med hensyn til bryternes plassering og størrelse. Selv om det er mange knapper å holde styr på, er de såvidt store at det alltid er enkelt å finne frem, radioen er et kapittel for seg - mer eksemplarisk betjening er det vondt å finne.

Klaustrofobi

Sitteputen er lang og bred, ryggstøtten er høy og god, og hodestøtten er en...nettopp; hodestøtte! Klikk her for større bilde Vis mer


Midtkonsollen og betjeningsorganene er trukket godt inn mot sjåføren, slik at det skal kreve et minimum av innsats å nå de ulike bryterne. Ergonomisk sett er dette en helt riktig tankegang, men dessverre er det mange som oppfatter førerplassen som trang, nettopp fordi den er "innkapslet". Det er feil - plassforholdene foran er faktisk svært gode.

Bak derimot, er plassforholdene svært dårlige - spesielt skorter det på benplassen. Unger under 15 vil muligens trives brukbart, men for voksne personer blir det rett og slett for trangt - 3 personer i bredden er nærmest utelukket med mindre man har ikke har noe imot flerstemt intimitet.

Bagasjerommet på 450 liter er heller ikke imponerende stort med tanke på at bilen er 463 cm lang.

Møter motstand

Bagasjerommet sluker 450 liter bagasje. Legg merke til skiposen som trekkes gjennom baksetet. Klikk her for større bilde Vis mer

Med en prislapp på 272.000 for startmodellen blir 9-3 2.2 Di akkurat litt for dyr til å hevde seg i konkurransen mot de mest utbredte mellomklassebilene. Både Citroen Xantia , Ford Ghia, Opel Vectra, Peugeot 406, Skoda Octavia, VW Passat og Volvo V40 tilbys med nesten like sterke, men billigere og rommeligere alternativer - mange av dem med biler som koster rett under 250.000 kroner.

Saab 9-3 slår de fleste av disse bilene når det kommer til følelsen av et snev av luksus og gedigenhet, og 9-3 2.2 Di er dessuten ekstremt kjapp. 0 - 100 km/t går unna på 10,9 sekunder, og den har dessuten et dreiemoment og dermed en fleksibilitet som ligger utenpå alt som tilbys i mellomklassen av dieselmotorer.

Plass: God plass foran, elendig i baksetet. Brukbart bagasjerom
Drivlinje: Sparsom, hypereffektiv og gjerrig diesel kombinert med en presis gearkasse gjør saab'en trivelig å kjøre.
Pris og utstyr:Ikke spesielt dyr ytelsene tatt i betraktning. Svært velutstyrt, men for trang til å forsvare prislappen.
På veien: Forutsigbare kjøreegenskaper, god veifølelse og behagelig fjæringskomfort.
I byen: Den råsterke motoren sørger for at man ikke trenger å bytte gear for ofte. Svært høy hekk gjør lukeparkeringene vriene.

Relaterte tester:

[Ugjyldig objekt (NAV)]