Hele prøvekjøringen

Med god plass til handleturen, firehjulstrekk som kan bringe deg opp til Holmenkollsøndagen på et hvert føre og en prislapp som viser 140.000 kroner, burde Suzuki Wagon R+ være det perfekte alternativet for en aktiv storbyfamilie - som en "nummer 2"- bil.

Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

For noen god "Nummer 1"-bil vil den neppe være for særlig mange - til det er bilens egenskaper alt for rettet inn mot å være praktisk i byen. Så til de grader faktisk, at å bruke den til langkjøring kan være en pinsel, særlig for de som har lange bein.

Men i byen er den nærmest perfekt. Bilen er 3,4 meter kort, svært oversiktlig og dermed manøvrerbar i særklasse. På vår testbil med firehjulstrekk satt det en 1,2-liters motor med 70 hk, som dessuten er mer enn tilstrekkelig for at bilen skal holde følge med annen trafikk i byen.

Fiskepudding

Klikk her for større bilde Vis mer


De høye, korte bybilene blir - på grunn av sitt utseende - ofte kalt "fiskepuddinger". Men "Fiskebolle-bokser" kunne vært like dekkende, siden hermetikkboksene er laget av metall som ikke akkurat er kjent for å være stivt og hardt.

Selv om Suzuki Wagon faktisk er komfortabel å kjøre og overraskende støysvak, får man likevel ikke den store følelsen av kvalitet. Det skjer særlig i forbindelse med åpning og lukking av dører, samt når man tyner den lille motoren maksimalt på turtall. Da virker bilen rett og slett billig, uten at den nødvendigvis er det.

Postmann Pat

Klikk her for større bilde Vis mer


På ett vis er Wagon R+ billig. Bilen har plass til to voksne og to barn, og bagasjerommet er svært så fleksibelt. Og selv med den største motoren, firehjulstrekk og ABS-bremser koster ikke bilen mer enn 150.000 kroner.

Det er slett ikke mye penger for en ny bil, men det betyr på ingen måte at Wagon R+ er uten konkurranse - untatt på ett felt, og det er firehjulstrekken som ingen av konkurrentene tilbyr. Og det er vel og hyggelig med firehjulstrekk, men vi tillater oss likevel å undre over hvorfor en slik bil har firehjulstrekk.

Fyrrig småbil

Klikk her for større bilde Vis mer


For riktignok er bilen tålelig kjapp, og den tåler å kjøres nokså hardt selv om svingene kommer tett. De fleste vil likevel vegre seg mot slik kjøring, siden karosseribevegelsene blir nokså store. Førermiljøet inviterer heller ikke til langkjøring. Sitteputene er for korte til å gi særlig lårstøtte, og er man lengre enn 180 cm blir man som regel sittende med gal vinkel i beina ned til pedalene. På langturer med jevn kjøring opplevde vi sittestillingen som ukomfortabel, og særlig var belastningen på leggene i drygeste laget.

Motoren er som nevt en fiffig og fyrrig affære, og firehjulstrekken sørger for at fremkommeligheten er god. Men bakkeklaringen er ikke særlig imponerende, og skulle man begynne å skrense, har ikke motoren nok overskudd til å trekke deg ut av situasjonen. Men det skal mye til for å havne på villspor, selv på høstvåte og glatte veier opplevde vi bilen som om den var forhjulsdrevet.

Firehjulstrekken blir derfor mer av en liten tilleggssikring og et salgs-/fornuftsargument enn et reelt bidrag til at bilen faktisk blir tryggere.

Velger du Wagon R+ med bare firehjulstrekk, sparer du 15.000 kroner, men det er lite aktuelt - du mister ABS-bremsene på kjøpet. En bil som Mazda Demio er 10.000 kroner rimeligere enn Wagon R+. Men den har bedre plass, en enda mer fleksibel baksete-/bagasjeromsløsning, og har definitivt et bedre førersete og førermiljø. Demio blir dermed den viktigste konkurrenten til Wagon R+. Hyundai Atos er et annet - og mye rimeligere alternativ, men denne bilen har enda litt mindre plass, en tregere motor og er heller ikke bedre på førermiljøet enn Suzukien. Men den er betydelig billigere.

Suzuki Wagon R+ er et artig tilskudd til "Bybil-klassen" - en type kjøretøy vi forventer vil få mye omtale de nærmeste årene. Og Bybilene vil - når alt kommer til alt - dekke de behov en normal byfamilie har 95 % av tiden, og som over litt tid vil prege bymiljøene i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger.

Plass: God plass og eksemplarisk takhøyde, men sittekomforten er ikke den beste.
Drivlinje: Frisk 1,2-liter. Relativt presis gearkasse. Firehjulsdrift gir noe høyt drivstofforbruk størrelsen tatt i betraktning.
Pris og utstyr: Velutstyrt, og med det viktigste sikkerhetsutstyret som standard.
På veien: Presis og med god fjæringskomfort og lite støy. Synd setene ikke innbyr til langkjøring.
I byen: Enkel å plassere og med massevis av praktiske stuerom. Wagon R+ er en fantastisk bybil.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: