Hele prøvekjøringen

Noen vil kalle Legacy sært, andre for anonymt, mens andre kanskje vil være grove nok til å bruke ordet kjedelig. Men de har nok aldri kjørt en Legacy.

Legacy er en morsom bil ute på veien, firehjulsdrift sørger for sikre kjøreegenskaper.
Klikk her for større bilde
Legacy er en morsom bil ute på veien, firehjulsdrift sørger for sikre kjøreegenskaper.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Denne artikkelen er en prøvekjøring av 1998-modellen av Subaru Legacy. Prøvekjøringen av 1999-modellen finner du ved å klikke her.


La oss si det slik; vår testbil var blå, og aldri har en farve harmonert bedre med en bils karakter. For Subaru markerer alt hva fargen blå står for innen de politiske kretser. Å si at Legacy er en spennende bil være å ta for hardt i.

Kvalitet

Å sette seg inn i en Subaru er en spesiell opplevelse. Ikke fordi interiøret byr på synsintrykk som kan gjøre øynene til en bilentusiast tårevåte. Det er nemlig høyst ordinært, høyst japansk og en tanke kjedelig. Nei, opplevelsen ligger definitivt ikke på det estetiske plan. Derimot ligger den i følelsen. Lukk døren, og hør at den går igjen med en lyd som signaliserer kvalitet. Trykk på noen knapper, ta på rattet - og du får følelsen av at dette aldri vil dette fra hverandre. At instrumenteringen er oversiktlig og bryterne velplasserte skader heller ikke.

Plass

Interiøret oser av kvalitet. Oversiktlig er det også.
Klikk her for større bilde
Interiøret oser av kvalitet. Oversiktlig er det også.
Klikk her for større bilde Vis mer

Vår testbil var en stasjonsvogn, og plassforholdene trenger man ikke å bekymre seg over. Bagasjerommet er flatt, har stor lukeåpning og lav lastehøyde. Sammen med seter som er lette å legge ned sørger for at man lett kan utnytte bagasjeplassen i Legacy. Men det er vel heller tvilsomt om du greier å fylle de 750 liter som står til din disposisjon. Sammenliknet med konkurrentene er det ikke mange som greier å hamle opp med Legacy når det kommer til bagasjeplass - den største utfordringen byr Mazda på med sine 537 liter i 626 stasjonsvogn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I kupeen skorter det heller ikke på plass. Bak er både takhøyde og benplass bra, men baksetet består nærmest av to "benker", og byr på minimalt med lår- og sidestøtte. Foran sitter man derimot bedre, men også her kunne setene vært bedre. Sitteputen blir i korteste laget og derfor blir heller ikke lårstøtten så god som den kunne vært. Sidestøtten er bra.

Uvanlig

Her kan inntil 750 liter bagasje forsvinne - med baksetene i bruk..
Klikk her for større bilde
Her kan inntil 750 liter bagasje forsvinne - med baksetene i bruk..
Klikk her for større bilde Vis mer

Selv om Legacy er en traust bil, er den samtidig uvanlig. Firehjulsdrift, Subaru kaller det All Wheel Drive (AWD), og boksermotor - en kombinasjon man bare finner i Porsche - er ikke vanlig i en verden som stort sett består av rekke og V-motorer. Motorkraften i vår bil ble kontrollert av en automatisk gearkasse, og alle fire hjulene sørget for at alle de 115 hestene ble overført til bakken. I fart skjer gearskiftene mykt og behagelig, samtidig som gearkassen sjaltet raskt og med høy presisjon.

Motoren har god trekkraft over hele turtallsområdet og gir bilen hyggelige ytelser.

Lykkelig som liten

Trass i at Legacy er en bra bil, som gir kjøreglede og har rikelig med plass selges det ikke så mange bilene i året. Grunnen er i første rekke at Subaru er en produsent som trives som liten. Og importøren i Norge har heller ikke den mest aktive markedsføringen av bilen, men den selges jamnt og trutt til entusiater. Problemet med Legacy er at bilen blir for dyr, 319.900 kroner er mye penger - selv for en Subaru.

Plass: Mer enn nok.
Drivlinje: Firehjulsdrift, automatgear som sjalter mykt, og en 2-liters boksermotor med fire sylindre som leverer nok krefter til at Legacyen oppfattes som kvikk.
Pris og utstyr: Alt for dyr (319.900 kroner), dersom man sammenlikner med konkurrentene. Velutstyrt.
På veien: Svakt understyrende oppførsel ved hurtig kurvekjøring. Stabil og lett kontrollerbar. Bra fjæring, fin styrefølelse. Komfortabel.
I byen: Lettkjørt og oversiktlig. Understellet sluker effektivt små, skarpe, ujevnheter.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]