Hele prøvekjøringen

To nyrer i grillen, ett merke i blått og hvitt - det er ikke tvil om hva som ligger og lurer i bakspeilet. BMW 5-serie er direktørbilen for dem som fortsatt har guttungen i magen..

Utseendet pirrer, bare synd at ikke motoren gjør det samme.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Egentlig er vår testbil en gedigen overkill. En standard BMW 5-serie koster 417.000 kroner, vår bil hadde prislappen 517.350 kroner hengende i sladrespeilet. Her var det skinn, tre, sportsseter, BMW M-sportsunderstell, dekk i dimensjonen 235/45-17 og elektrisk solgardin for å nevne noe.

Spurvejakt med kanoner

Det ble en overkill; omtrent som å dra på spurvejakt med kanoner. Spesielt var dekkene og det tydelig senkede sportsunderstellet provoserende. Nærmest flørtende stod den der og inviterte til en kjøretur langs de mer svingete veiene i vårt langstrakte land. Og etter noen kilometer langs en slik vei skjønte vi at spurven ville vinne, det var rett og slett ikke nok krutt til å true den. Motoren og gearkassen stod ikke i stil til den sportslige opplevelsen som bilen lokket med fra utsiden.

Stor og tung…

Meisterklasse. Bedre enn dette får du det ikke, sett fra et ergonomisk synspunkt.
Klikk her for større bilde Vis mer

Når 150 hestekrefter skal dra med seg 1440 kilo bil, drive et klimaanlegg, en automatkasse og diverse generatorer sier det seg selv at en 520i ikke blir noen bil som vinner dueller ut fra lyskryssene. Og at motoren sliter når motbakkene blir som verst er heller ikke til å underslå. Nå skal det, i rettferdighetens navn, legges til at Måbødalen nok ikke er verdens letteste prøve for en bil, men når motoren hele tiden ligger mellom 3.000 til 4.000 omreininger på tredjegear blir det slitsomt. Og da hjelper det ikke at BMW sine seksere er av de beste, og at lyden fra dem kan få selveste Sissel Kyrkjebø til å miste pusten

Poenget er vel at man ikke velger en 5-serie med automatgear dersom man ønsker å kjøre litt sportslig. For det første stjeler det for mye effekt og for det andre er det for tregt. Sportslig blir det heller ikke av at man har muligheten til å geare selv, BMW kaller sitt system Steptronic. Det blir for tregt og kjeitete.

…men du verden for en bil

Dette er ikke standardsetet, men er du ute etter førsteklasses sittekomfort kan sportsseter være verd tillegget på 4.440 kroner. Skinn tømmer lommeboka for ytterligere 17.150 kroner.
Klikk her for større bilde Vis mer

Nå skal vi imidlertid skru lokket på vår eddikflaske, for det er hevet over enhver tvil om at BMW 5-serie er en av de beste bilene som i dag kan kjøpes for penger. Det ikke bare oser kvalitet, det oser også kjøreglede. Og det greier 520i å by på trass i at den har litt lite effekt.

Kjøreegenskapene er nemlig i toppklasse, og de ble ikke verre av at det, mot et pristillegg, var montert sportsunderstell på vår bil. Det er imponerende hva man kan gjøre med denne bilen, til tross for størrelsen. Den er limt til veien, og det skal mye til før limet løsner. Når styringen i tillegg er presis og gir tilbakemeldinger i fleng om både veiens beskaffenhet og forhjulenes neste trekk, sier det seg selv at BMW 520 er en kjøremaskin i særklasse.

Når komfort ble oppfunnet på nytt

Sportsunderstell eller ikke, fjæringen er komfortabel - selv om den nok er noe stivere enn en vanlig 520.

Men det var ikke bare understellet som var av den sportslige typen, også setene var det. Mye kan man si om sportssetene til BMW, men vi nøyer oss med å konstantere at disse setene er blant de beste vi noen sinne har latt oss synke ned i. Både lår og rygg fikk mer enn nok støtte, og selv ikke etter en tur fra Oslo til Bergen var vi ikke nevneverdig slitne når vi krabbet ut.

Bikkjeslagsmålet

Bagasjerommet i BMW 520i A er mindre enn hos konkurrentene.
Klikk her for større bilde Vis mer

Kampen mellom Audi, Mercedes og BMW har rast i ualminnelige tider, og knepene for å få spent bein på hverandre har vært mange. Audi har skrytt av å ha fem ventiler per sylinder, Mercedes av sikkerhet og at bilene er like trofaste som Lassie. Uansett hvordan du snur og vender på det er det BMW som nå leder an i løypa. Nobelmerket fra München har nemlig seks sylindre, mens både Audi og Mercedes har fire.

Prisene taler også til BMWens fordel, den er billigere enn både Mercedes E200+ og Audi A6 1,8T.

Plass: Plassen i kupeen er bra, men takhøyden bak er akkurat i grenseland for personer over 1.80 meter. Bagasjeplassen er dårligere enn hos konkurrentene fra Audi og Mercedes.
Drivlinje: Silkemyk sekser som ikke akkurat gir bilen sporty kjøreytelser. Automatgear av typen Steptronic, blir for tregt. Forbruk over en strekning på 653 kilometer ble målt til 0.94 liter per mil.
Pris og utstyr: Grunnpris for en BMW 520i A er 417.000 kroner, det er lavere enn Audi og Mercedes. Vår testbil kostet 517.370 kroner. Utstyrsnivået er bra på en standard 520.
På veien: Nydelige kjøreegenskaper, kvikk og presis styring. Komfortabel fjæring.
I byen: Litt stor og uoversiktlig. Vår bil hadde parkeringskontroll (PDC) som varsler med lydsignaler hvor langt unna man er bilen bak, det gjør lukeparkering til en lek, og koster deg 3.660 kroner ekstra.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]