Hele prøvekjøringen

Det er nesten helt utrolig hvor man kan komme seg frem med en Landcruiser. Bilens egenskaper i terrenget er blant klassens aller, aller beste - uten at prislappen blir uforsvarlig høy.

 Klikk her for større bilde
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Landcruiser VX90 kunne sikkert ha blitt solgt - med betydelige landbrukssubsider - som traktor. Likevel er det forbausende mange å se i byen, der behovet for slike biler er som minst. Men frihetsfølelsen en slik bil gir, er enorm selv om den er aldri så impotent.

"Ya can go anywhere, do anything", sier amerikanerne. Og det er i og for seg et utsagn med gyldighet for Landcruiser (og en lang rekke andre terrengbiler). Du kan kjøre nær sagt hvor du vil, men det har du slett ikke lov til. En slags impotent følelse av frihet, men likevel sterk nok til at mange velger nettopp en slik bil.

Ustoppelig

 Klikk her for større bilde
Klikk her for større bilde Vis mer

For er man først på lovlig ferdsel i terrenget, skal det mye til for å stoppe Landcruiseren. Den råsterke turbodieselen, automatkasse, reduksjonsgear og differensialsperrer sørger for en helt overlegen fremkommelighet. Bilen har dessuten god bakkeklaring, og korte, bratte overheng som gjør det mulig å forsere skarpe kanter uten store problemer.

Vi har ved en tidligere anledning fått sjansen til å kjøre Toyota Landcruiser (LC) på gjørmete og bratte krøtterstier under introduksjonen av bilen, og bilen lot seg overtale til å forsere hindre vi ikke trodde var mulig å komme helskinnet gjennom - og som i alle fall er milevis fra hvilke situasjoner en slik bil normalt kommer opp i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solid basse

 Klikk her for større bilde
Klikk her for større bilde Vis mer


Også i vanlig trafikk er LC'en overbevisende. Den tunge, trygge og solide følelsen er med hele veien, og komforten er meget god. Men likevel - på svingete vei krenger bilen en god del, og reduserer komforten med flere hakk. Vi har fortsatt prøvekjøringen av Nissan Patrol friskt i minne, og det er en bil som er suveren på vanlig vei. Patrolen har muligens ikke Landcruiserens potensiale når man kommer utenfor allfarvei, men vi mener - tross alt - at bilen skal fungere best mulig i daglidagse situasjoner.

Likevel - LC'en er heller ikke den dårligste på vanlig vei, den er rett og slett nest best. Styringen er presis, kjøreegenskapene er forutsigbare, førerplassen og setene eksemplariske, og motoren er mer enn sterk nok til å tåle bratte bakker og mye last uten at det merkes nevneverdig. Annet enn på drivstoff-forbruket. Bilens forbruk er oppgitt til 0,90 l/mil på landevei, men vi var aldri i nærheten av å komme under 1,1 l/mil på landevei og nærmere 1,5 l/mil på variert vei og i bytrafikk.

Midt i smørøyet

 Klikk her for større bilde
Klikk her for større bilde Vis mer


Med ytre mål på 476 cm/182 cm/192 cm (L/B/H) er Landcruiser VX90 plassert midt i smørøyet i forhold til konkurrenter som Range Rover, Land Rover Discovery, Ssangyong Musso, Jeep Grand Cherokee, Mitsubishi Pajero og Nissan Patrol - og samtlige av disse bilene leveres med turbodiesel og automatgear.

Sammenlignet med disse bilene er Landcruiser VX90 nest størst - igjen slått av Nissan Patrol. Prisforskjellen mellom de to er knappe 10.000 kroner avhengig av hvordan man verdsetter forskjellene i utstyrsnivå. Patrolen kan imidlertid skilte med 7 seter.

Det ble en tilsynelatende knepen borteseier til Nissan Patrol, men hver enkelt bilkjøpers smak og behag varierer på detaljnivå, og hvem som egentlig blir førstevalget er vanskelig å spå - både Landcruiser og Patrol er to kraftige basser med masse sjarm.

Minidata Toyota Landcruiser:


Pris: 583.500 kroner
Lengde: 476 cm
Bredde: 182 cm
Høyde: 192 cm
Effekt: 29 kW(125 hk)
Dreiemoment: 295 Nm v/ 2.400 o/min
Slagvolum: 2982 ccm
ABS-bremser: Ja
Antall koll.puter: 2

[Ugjyldig objekt (NAV)]