Hele prøvekjøringen

Hvorfor trakter vi etter moderne biler? Innebærer ikke jaget etter stadig nye modeller at kvaliteten - både med hensyn til designløsninger og teknikk - blir dårligere enn vi kan forvente? Det virker nesten slik når vi prøvekjørte Subaru Legacy.

Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Og da mener vi ingenting negativt, tvert imot. Vi må nemlig skule til produsentene av tunge britiske luksusbiler for å finne noen som er tilnærmet like konservative med hensyn til produktutvikling som det Subaru er. I en verden av rekkefirere tviholder de på sine løsninger - boxermotor og firehjulstrekk.

Designmessig har heller ikke Impreza endret seg nevneverdig i løpet av de siste 5 årene, jeg la bare merke til at interiøret hadde fått en forsiktig oppgradering siden jeg sist satte meg bak rattet i en slik bil for et års tid siden. Og den riktige følelsen av kvalitet og kompakhet slo mot meg dengang som nå.

Evolusjon heller enn revolusjon

Førermiljøet er kompakt og oversiktlig, men radioen er plassert for langt ned. Klikk her for større bilde Vis mer


Med den forsiktige og beskjedne produktutviklingen Subaru forfekter er det lett å sette "Gubbe"-stempel på bilmerket. Forbinder man det med noe negativt, går man glipp av mye.

Den neste endringen Subaru hadde gjort la jeg også fort merke til. Effekt-uttaket på bilen har nemlig ikke vært særlig imponerende, toliteren har ikke ytet mer enn 100 hk. Når er effekten jaget opp i 115 hk, uten at det høres ut som om motoren lider særlig under det. Den lille oppgraderingen har imidlertid sørget for at Subaruen nå har et frekt lite fraspark, snarere enn å være "akkurat tilstrekkelig".

Sving med schwung

Forsetene gir god sidestøtte, men lårstøtten er litt svak. Klikk her for større bilde Vis mer


Bilens førermiljø er nøkternt, relativt mørkt, men svært oversiktlig. Radioen er imidlertid plassert for langt ned på midtkonsollen, og burde kanskje ha byttet plass med oppbevaringsrommet på toppen av konsollen slik at man slapp å ta vekk blikket fra veien?

Setene har kraftige sidevanger som sørger for å gi god sidestøtte. Korsryggstøtten er også god, og setene er passelig hardt stoppet. Sitteputen er imidlertid litt kort for de som har lange bein, slik at støtten under låret blir svak.

Kjøreegenskapene er det lite å utsette på, bilen har en presis styring og god fjæringskomfort i de aller fleste tilfellene. Firehjulstrekken hjelper på stabiliteten, og motoren er sterk nok til avslappet landeveiskjøring. Vår testbil hadde en firetrinns automatkasse som sjaltet mykt og komfortabelt. Pristillegget er 10.000 kroner - vel anvendte penger dersom man legger vekt på komfort. Imidlertid stjeler automatkassen relativt mye effekt, og reduserer akselerasjonstiden kraftig (11,7 fra 0 - 100 km/t mot 9,7 for manuell kasse).

Tidligere har vi bare kjørt Impreza på vinterføre, og ikke hatt grunn til å reagere på støynivået. Når de piggfrie vinterdekkene er erstattet med harde sommerdekk, opplvede vi dessverre at dekkstøyen var merkbar.

Velutstyrt

Er det en kombi eller stasjonsvogn? Bagasjerommet er ryddig og greit. Klikk her for større bilde Vis mer


Kombinasjonen firehjulstrekk, automatgear og ABS-bremser er sjelden for en bil på denne størrelsen, og gjør den vanskelig å sammenligne med andre biler. Verken Toyota, VW eller Suzuki tilbyr en slik kombinasjon. Prislappen på 253.000 kroner virker imidlertid noe drøy, det skyldes blant annet at Subaru blir straffet med høy slagvolumavgift på toliteren.

Imidlertid er bilen - med manuelt gear - like dyr som en Toyota Corolla 1.8 4WD, og da forsvarer Imprezaen prislappen uten problemer!

Plass: Det er god plass foran og i bagasjerommet, men baksetet er trangt, spesielt skorter det på benlengde.
Drivlinje: Subarus særegne boxer-motor snurrer villig i vei, og drivlinjen er usedvanlig kompakt og tett.
Pris og utstyr: Nesten 250.000 kroner for en bil i Golf-klassen kan synes drøyt, men Impreza har stor motor, firehjulstrekk, automatgear
På veien: Impreza sluker de fleste ujevnheter uten å mukke - den er komfortabel, forutsigbar og har stor fremkommelighet.
I byen: ...bruker Impreza mye bensin. Men bilen er oversiktligt, og automatgearet gjør kjøringen behagelig.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: