Hele prøvekjøringen

Gule, røde og grønne lys blinker, stereoanlegget pumper ut de seneste rytmer og vi er høyere enn alle de andre. Ikke fordi vi har tatt Ecstasy, men fordi vi kjører Toyota RAV4.

Også bakfra skiller RAV4 seg ut med sitt uvanlige design.
Klikk her for større bilde
Også bakfra skiller RAV4 seg ut med sitt uvanlige design.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Joan Collins har gjort det, det har også Michael Jackson og Dolly Parton. Nå har også Toyota gjort det, men istedenfor høyere kinnbein, større nese eller fyldigere lepper har Toyota begrenset seg til nye blinklys, forandrede baklys og muligheten til å velge automatgear.

Ingen terrengbil

Toyota er vel ikke akkurat bilmerket som er mest kjent for sine spennende designer, men når RAV4 ble designet må det ha vært fest i designavdelingen. Linjene er både spennende og utfordrende - helt ulikt noe annet Toyota har kommet opp med. For RAV4 ser ut som en terrengbil, men er det ikke. Derfor vil elskerne av gjørmete skogsveier og barnålsdekket skogbunn ikke trives med denne Toyotaen. Ikke har den frihjulsnav, reduksjonsgear eller sperrer.

Men høy bakkeklaring og firehjulsdrift har den, og det betyr at fremkommeligheten overgår de fleste personbiler.

Morsom

Selv om RAV4 bare delvis trives i skogen, er bilen 100 prosent tilpass på veien. Kjøreegenskapene er mildt sagt underholdene, og det er imponerende hvordan bilen limer seg til asfalten. At du må styre "etter" skyldes dekkene som med sin høye profil gir seg når sidekreftene blir for høye. Sportsrattet som satt i vår bil formidlet dessuten nydelig hva forhjulene bedrev tiden med.

Motoren i RAV4 yter 128 hestekrefter, noe som vanligvis er mer enn nok - biltypen tatt i betraktning. Men nå Toyota setter inn automatgear, som i tillegg tilhører fortiden, blir de snaue 130 hestene kortpustet. Den tretrinnede automatkassen gearer dessuten tregt og er, med fare for å virke diskiminerende, heller antikvarisk.

Støy

Instrumenter og kontrollorganer er oversiktlig og logisk plassert, men det er ikke tvil om at Toyota hadde tjent på å bruke bedre kvaliteter i interiøret. Slik det er nå virker det billig.
Klikk her for større bilde
Instrumenter og kontrollorganer er oversiktlig og logisk plassert, men det er ikke tvil om at Toyota hadde tjent på å bruke bedre kvaliteter i interiøret. Slik det er nå virker det billig.
Klikk her for større bilde Vis mer

Støynivået minner heller ikke om at dette er noen ny bil. Her hører man klart og tydelig ventilenes tikking, og motorens heller anstrengte brøl etter hvert som turtelleren klatrer. Dekkstøy er det også for mye av. Vindstøy derimot er bedre, men også her er det muligheter for forbedringer.

Det er det også på understellet, som er stivt - over mindre ujevnheter er bilen rett og slett stutt. Lengre ujevnheter går derimot bedre, og absorberes uten de store problemene.

Ingen familiebil

RAV4 med fem dører er den mest praktiske i RAV serien. Men selv om bagasjerommet svelger det meste uten de store protestene, spørs det om ikke de personene som har fått tildelt bakseteplassen begynner å forberede argumentene. Her er det trangt, benplassen for en voksen person er langt fra tilstrekkelig. Og de som har planer om å stable tre voksne karer i baksetet på RAV4 må være større optimister enn en bergenser uten paraply.

Prismessig havner RAV4 i Suzuki Grand Vitara og Subaru Forrester-territoriet. Alle er de forskjellige biler, med forskjellige egenskaper, men det er nok Grand Vitara som likner mest på RAV4. Hvilken av de tre bilene man velger blir en smakssak, men det er ikke tvil om at Toyota med sin RAV4 nok er den av de som har det mest spesielle utseendet og en størst underholdningsverdi.

Plass: Foran er plassen bra, bak burde den vært bedre. Bagasjerommet svelger det meste.
Drivlinje: Firehjulsdrift, uten sperrer og reduksjonsgear. Antikvarisk automatgear ødelegger en ellers fin motor.
Pris og utstyr: Toyota RAV4 med automat koster 276.700 kroner, utstyrsnivået er bra.
På veien: Trygge, nesten sportslige kjøreegenskaper gir mye kjøreglede. Høyt støynivå.
I byen: Litt uoversiktlig, spesielt bakover. Lettkjørt, men alt for hard fjæring.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]