Hele prøvekjøringen

Daihatsu Sirion har et ytre som automatisk sikrer den beste parkeringsplassen utenfor museet for industridesign. Men selv om det ytre sender sterke signaler om nytenkning fra Daihatsu, er teknologien og interiøret konvensjonelt.

Sirions elegante ytre får andre småbiler til å virke kjedelige.Klikk her for større bilde. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


En nydelig linje er strukket fra den fremre støtfangeren til den bakre. Hovedlyktene er trukket opp og går i en elegant kurve som avsluttes oppå panseret. Grillen sender tankene til sportsbiler fra svunnende tider og kromdetaljene understreker elegansen.

Neida, vi snakker ikke om noen sportsbil, eller en sedan i luksusklassen. Vi snakker om Daihatsu Sirion. En småbil der designerne har fått friheten til å la pennen flyte fritt over papiret og skape de nydeligste kurver - slik at Sirioner får ellers kjedelige småbiler til å fremstå som lange gjesp.

Når skuffelsen tar overhånd

Med et utvendig design så spennende som man finner det på Sirion, er det ingen overdrivelse å si at forventningene for hva som skjuler seg bak dørene også er høye. Derfor blir man skuffet når man setter seg bak rattet i Sirion. Dashbordet er mørkt, grått og forsøkt piffet opp med plast som har en "metallic effekt". Å si at dette er elegant vil være å ta for hardt i.

Men oversiktlig er det, instrumentene er lettleste og bryterne plassert innen rekkevidde.

Ikke akkurat noen ballsal

En Daihatsu Sirion er drøye 3,5 meter lang og 1,6 meter bred. Det bærer plassforholdene preg av, og selv om plassen foran er tilstrekkelig så er plassen i baksetet nok mer tilpasset små japser enn høye, rørslige nordmenn. De positive egenskapene om baksetet er vanskelige å finne, men takhøyden er bra. Da er det enklere å finne negative argumenter; benplassen er for dårlig, bredden neppe tilstrekkelig til tre voksne, støtten - både til lår og rygg - for dårlig, og nakkeputer mangler.

Kjørestillingen stemmer heller ikke, har man passe avstand til pedalene ender det med at man må strekke seg etter rattet. Korrekt rattavstand avstedkommer krokete bein og en slitsom stilling.

Interiøret virker billig. Klikk her for større bilde. Vis mer

"Fransk" fjæring

Overraskende er imidlertid komforten i Sirion. Hjulopphenget sluker nemlig de aller fleste ujevnheter uten å mukke. Selv de mest aggressive ujevnhetene lar seg enkelt suge opp, men det blir en del støy i prosessen. For på dårlig vei smeller og rumler det fælt fra hjulopphenget.

Støyer gjør det også under akselerasjon, og for at bilen skal flytte seg med en viss effektivitet er man avhengeig av å tyne de 55 hestene som den tre-sylindrede motoren leverer. Slikt blir det resonanser, vibrasjoner og støy av. Når du vel har kommet opp i fart demper motoren seg betraktelig, det eneste du da hører er litt dekkstøy som greier å finne veien gjennom lydisoleringen.

Hyggelige kjøreegenskaper

Ute på veien er Sirion et hyggelig bekjentskap. Kjøreegenskapene er slett ikke ille, og presser du på som verst henger den lille krabaten overraskende godt med. For høy hastighet inn i en kurve kvitteres med understyring. Vi kunne likevel ønsket oss en styring som gir litt bedre tilbakemelding om hva forhjulene driver med.

Motoren, med sine 55 hester, gjør ikke Sirion til noen sprinter, men har du først kommet opp i fart holder bilen seg der selv om du nok må regne med å geare noe når de verste motbakkene skal forseres.

Pris er ikke klar

Sirion lanseres i Norge i løpet av februar 1999, og Bertel O. Steen, som importerer Daihatsu, har i skrivende stund ikke bestemt hva bilen vil komme til å koste. DinSide Bil vil komme tilbake med prisene på Sirion når de er klare.

Plass: Brukbar plass foran, men baksete plassen blir i snaueste laget for voksne. Bagasjeplassen kunne også vært bedre.
Drivlinje: Tresylindret motor som er overraskende sterk ved lave turtall, men ingen sprinter. Upresis gearkasse. Forhjulsdrift.
Pris og utstyr: Pris er foreløpig ikke fastsatt.
På veien: Komfortabel, med lavt støynivå og behagelig fjæring. Gode kjøreegenskaper. Forsetene har litt kort sittepute og gir derfor dårlig lårstøtte.
I byen: Lettkjørt og oversiktlig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]