Hele prøvekjøringen

I Renault Kangoo har plassen vært viktigere enn status. Men den har ikke vært viktigere enn prisen, derfor får du enormt mye plass for relativt lite penger i franskmannen.

Mer plass enn hva denne bilen har by på trenger du neppe.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Renault Kangoo har lite til felles med dette merkelige dyret som hopper rundt på den andre siden av kloden med en lomme på magen, men det de har felles, er plass. For mens kenguruen oppbevarer ungen i en rommelig pose på magen, oppbevarer Kangoo sine passasjerer i et rommelig karosseri.

Ingen skjønnhet

Derfor ser ikke Kangoo ut som andre biler. Mest av alt likner den på en krysning mellom person og varebil, og er det plass du er ute etter å skape, er oppskriften genial. For trenger du mer plass enn hva Kangoo greier å levere må du vurdere buss. Selv tre voksne glir enkelt inn i baksetet, men sitter du innerst må du ta din plass i køen når du skal ut - dersom du ikke er villig til å begynne å klatre over de to andre. Kangoo har nemlig bare én dør til baksetet, og den er plassert på bilens høyre side.

Når prestisje ikke teller

Kjøper du en Kangoo, er du ikke så opptatt av hva andre mener om ditt bilkjøp. For når Renault greier å selge bilen til snaue 160.000 kroner, må innsparingen komme noen steder. I Kangoo kan du derfor glemme eksklusive stoffer og myk plastikk, dashbordet er av den hardeste og billigste plast, og utilslørt karosseri lyser imot deg - og hvordan det kommer til å se ut etter noen års bruk kan vel de fleste tenke seg..

Rimelig komfortabel

Oversiktlig og greit, men spartansk.
Klikk her for større bilde Vis mer

Kangoo overrasker allikevel positivt. Fjæringen er typisk fransk. Det betyr mye støy over ujevnheter - uten at du merker det i rumpa. Lydnivået er også behagelig lavt, og setene gir brukbar støtte bortsett fra til lårene, som savner lengre sittepute og bedre støtte.

Dashbordet er dessuten oversiktlig, og de få instrumentene er lettleste. Bryterne er lette å nå, og man slipper å iverksette leteaksjoner for å finne bryterne man bruker som mest.

1,4-liter, 75 Hk

Noen racer er Kangoo ikke, motoren på 1,4 liter må jobbes med for å holde hastigheten oppe, allikevel er ikke Kangoo noen sinke i trafikken bare man beveger litt på gearspaken. Ikke for fort, for det liker synkroniserings-ringene dårlig. Men bruk litt tid - og ikke press - så glir de forskjellige utvekslingene på plass som en kniv i varmt smør.

Kjøreegenskapene på Kangoo er heller ikke så verst. Den er understyrende av natur, men får tendenser til overstyring når gasspedalen slippes midt i svingen - er det glatt vil resultatet ganske sikkert bli en sladd.

Få konkurrenter

Egentlig har Kangoo bare en konkurrent, det er Citroën Berlingo. Prismessig ligger de begge rundt 160.000 kroner. Det som blir avgjørende for hvilken av de to man da velger må være plass og utstyr. Hva gjelder plass blir Citroën en klar vinner med sitt 1000 liters bagasjerom, til sammenlikning har Renaulten "bare" 600. På arenaen for utstyr blir den store vinneren Renault, som trass i lavere pris har langt mer utstyr enn hva Citroën Berlingo 1,4i Multispace kan varte opp med.

Plass: Mer enn nok.
Drivlinje: Trekkvillig motor som har mye å dra på. Forhjulsdrift.
Pris og utstyr: Med en pris på 159.300 kroner er den 1.100 kroner billigere enn Citroen Berlingo 1,4i Multispace - og har mer utstyr. Blant annet blokkeringsfrie bremser.
På veien: Nøytrale kjøreegenskaper, som tenderer til understyring når bilen presses. Fare for sladd på glatt føre på grunn av lastevekselsreaksjoner.
I byen: Oversiktlig og grei, men bilen virker bredere enn den er. Komfortabel fjæring over små ujevnheter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]