Hele prøvekjøringen

Audi, BMW og Mercedes har lenge tronet alene på toppen blant luksusbilene. Saab begynte imidlertid å yppe med 9-5, og utgaven med 2,0-liters turbomotor byr på det meste.

Saab 9-5 er en stor og komfortabel reisemaskin, men før høy utveksling ødelegger litt.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det er absolutt grunn for de tre etablerte luksusmerkene til å skjelve litt i buksene over at Saab har lykkes så bra med 9-5. For bilen byr på masser av komfort, plass nok til den største sumo bryter -og det til en pris lavere enn sine konkurrenter.

Komfortabel

Synk ned i setene, som i vår bil var kledd i skinn, elektrisk justerbare, med varme, vifter og en prislapp på 24.700 kroner, og du kjenner umiddelbart at dette er et sted man lett kan oppholde seg over lengere perioder. Lårstøtten er upåklagelig, sidestøtten likeså, og de er dimensjonert for oss høyreiste skandinaver.

Ute på veien skuffer heller ikke Saaben, støynivået er lavt, og fjæringskomforten god.

Mye understyring

Vi har tidligere kjørt Saab 9-5, da med turbomotoren på 2,3 liter. Den gang kritiserte vi bilen for at den understyrte kraftig ved hurtig kurvekjøring. Understyrer gjør også 2,0-literen, men ikke så kraftig som 9-5 med 2,3-liters turbo.

Nå skyldes det også å gjøres oppmerksom på at 9-5 aldri har vært konstruert for å drive sportslig svingkjøring med. Den er konstruert for komfort - og da har Saaben et mer enn kapabelt understell.

Fleksibel motor

Det er mange knapper i en Saab 9-5, men allikevel forblir dashbordet oversiktlig.
Klikk her for større bilde
Vis mer

Saab 9-5 er en stor og tung bil, derfor trenger den relativt mye motorkraft for å få akseptable kjøreytelser. I vår bil satt den minste motoren på 2,0 liter med lettrykksturbo. Ytelsen er oppgitt til 150 hestekrefter og et dreiemoment på 240 Nm ved 1,800 omdreininger i minuttet. Motoren er med andre ord ikke en turbomotor i tradisjonell forstand, hvor kreftene kommer sent og brått - her er turboen med hele tiden og sørger for at kreftene leveres tidlig og jevnt.

Derfor er det synd at Saab har valg en så høy gearutveksling som de har. Det fører til at bilen virker litt undermotorisert, spesielt i oppoverbakker. Faktisk opplevde vi å måtte geare ned fra femte til fjerde for å opprettholde 80 kilometer i timen, selv om det da bare var en person i bilen. Reversen er også gearet for høyt - resultatet er utallige kvelninger når man skal rygge.

Koster mindre enn konkurrentene

Sammenliknet med konkurrentene Audi A6 1,8T, BMW 520i, Mercedes E200 og Volvo S70 2,0 LT er Saaben den billigste, selv om forskjellen opp til den dyreste, Volvo S70 2,0 LT, bare er drøye 30.000 kroner.

Grunnprisen for en standard 9-5 2,0t SE er 381.900 kroner. Velger du å kutte ut SE betegnelsen, og mye utstyr, kan en 9-5 bli din for 349.900 kroner. Dermed er Saab 9-5 den billigste "sjefsbilen".

Plass: Bra med plass, både foran og bak. Bagasjerommet kunne vært større (450 Liter).
Drivlinje: Fin motor, men bilen er for høyt gearet. Litt upresis gearkasse.
Pris og utstyr: Utstyrsnivået er bra. Prisen på Saab 9-5 2,0t SE er 381.900 kroner.
På veien: Komfortabel, med lavt støynivå. Understyrer markant. Gode seter.
I byen: Litt uoversiktlig, spesielt bakover. Høy utveksling gjør bilen litt "tungkjørt" i byen.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]