Hele prøvekjøringen

Tåke, regn, snø og stedvis is bidro til at vi fikk en testtur med svært varierte kjøreforhold. Almera oppførte seg eksemplarisk hele veien.

Liten og lettmanøvrert -Almera 5-dørs combi. Klikk her for større bilde. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Mildvær og snøfrie biler, veier og hustak i byen viste seg så visst ikke å være ensbetydende med at dette var tilfelle noen mil nordover. Vi ble straks minnet om viktigheten av tilbakemeldinger fra bilen, noe Almera viste seg å være svært god på.

Forholdsvis sterk

Vår testbil hadde en 1,4-liters motor. Det er det minste alternativet i Almera combi. Motoren rommer 87 hester, som kommer til sin fulle rett ved 6000 omdreininger i minuttet. –Dette merker du! Du bør være ganske hissig på gasspedalen for å få presset alle kreftene ut av motoren. Men når det er sagt, så er Almera absolutt kjapp nok. Sammenlignet med konkurrentene (som det finnes mange av), så greier Almera absolutt å dra seg opp i toppsjiktet når det gjelder antall hester i en motor av denne størrelsen.

Nære forhold

Noen racer kan den vel imidlertid neppe påstås å være. –I et land med såpass variert terreng som det vi tross alt har, så må du regne med å utvikle et ganske godt og nært forhold til gearstanga. –Du kan fint seile av gårde i 50-sonen i 5-gearet, men dette er på flat mark! Oppoverbakker av noen størrelse krever lavere gir for å få sparket fart i hestene. Men dette er ikke noe problem i Almera; giret er lettsjaltet og presist, og clutch, gass og brems er fint samstemt, så det er absolutt behagelig i så måte.

Ganske behagelige seter -selv om korsryggstøtten kunne vært bedre. Klikk her for større bilde. Vis mer

Seter

Sittekomforten i førersetet er god, selv om vi hadde ønsket oss noe fastere seter. Men sitteputen er av fin lengde, og kan justeres i vinkel, men ikke i høyde. Fører får god sidestøtte både til lår og rygg. Korsryggstøtten er imidlertid noe svak, og hodestøtten kunne gjerne vært bedre.

Den korte historien

Baksetet er en annen historie. –Ja, de fleste voksne mennesker vil vel håpe på at det blir en veldig kort historie etter å ha prøvd baksetene noen meter. Sitteputen er veldig kort, den gir ikke støtte til voksne knehaser og lår, og sidestøtten er ikke der. Ryggen får noe sidestøtte, men korsryggstøtten kunne også her vært mye bedre. Beinplassen er imidlertid god, selv for lengere ben. Sitteputen er for smal til at du kan trenge tre sunne menn ned der. For mindre barn vil nok sitteputen være av passende lengde. Utsyn fra bakre benk er god.

Hyggelig makker

Oversikt og utsikt fra førerplass er også grei, selv om vi kunne ønsket oss en noe bedre oversikt forover, over panseret. Bilens omkrets er noe diffus å beregne, noe som kan bli lett irriterende under parkering. Men den er absolutt en lettmanøvrert combi; Almeras kjøreegenskaper og dens beskjedne størrelse gjør den til en svært hyggelig makker i bytrafikk.

S er bra

Instrumentene i Almera S er veldig vel-plasserte. De er lett å få øye på, enkle å forstå, og enkle å betjene. De er plassert innen god rekkevidde for føreren. Selv radioen har fått en veldig høy og fornuftig plassering. Almera S er godt utstyrt. Vår testbil var en S-utgave med luftkondisjonering og fire kollisjonsputer. Ellers er den veldig bra utstyrsmessig, med ABS-bremser, sentrallås, elektrisk justerbare vinduer med mer. Dette er helt i tråd med hva du får hos konkurentene for samme pris; -ja, den hevder seg faktisk blant de bedre.

Interiøret kunne utstrålt mer kvalitet enn dette. Klikk her for større bilde. Vis mer

Høy på støy

Et stort mén er støynivået. Det meste av lyder på utsiden trenger inn i kupeen. Dekkstøyen er sjenerende, og ellers støy og lyder fra annen trafikk høres veldig godt. –Det suser ganske godt i hodet etter et par tunneller på rappen! Motorstøyen er heller ikke til å unngå, noe som vi i hvert fall hadde ønsket at vi var forskånet fra her; i og med at 6000 omdreininger i minuttet(som den må opp i for å oppnå full heste-ytelse) høres, uansett bil!

Hvor blant konkurrentene?

Som nevnt tidligere er det mange om beinet i denne klassen. Almera 1,4 S koster 186.900 kroner –da utstyrt med 4 kollisjonsputer og luftkondisjonering. Med kun 2 kollisjonsputer, og uten luftkondisjonering koster den 10.000 kroner mindre. For en 1,6 GX må du betale 189.900 kr. –Du får da laveste utstyrsnivå, men 100 hestekrefter, -som fremdeles må opp i 6000 omdreininger for å ha full effekt. En 5-dørs 1,6-liters combi med omtrent samme utstyrsnivå som vår testbil koster 206.500 kroner. For mer krefter enn 1,4 -og det prishoppet til over 200.000 kroner som det medfører –er det fornuftig å se på andre alternativer.

For omtrent samme pris som vår testbil kan du få en Opel Astra Sport 1,6 –som gir deg mer krefter, en VW Golf 1,4, eller en Skoda Octavia –som jo er en stasjonsvogn og en mye større bil. Nissan leverer et kvalitetsprodukt med Almera, men vi skulle ønske at de greide å vise det bedre. –Den umiddelbare kvalitetsfølelsen er noe de ikke makter å formidle.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God beinplass både foran og bak. Bagasjeplass som i enhver annen combi. Nedfellbar bakseterygg(deles 60/40). Setet bak kan vippes opp før ryggen legges ned, som gir et flatt lasterom.
Drivlinje: Lettsjaltet og presist gir.
Pris og utstyr: Meget bra utstyrt til 186.900 kr. Bra størrelse på motoren for denne prisen i en 5-dørs combi.
På veien: Stabil og trygg. Gir veldig gode tilbakemeldinger.
I byen: Liten og lettmanøvrert. Ønskelig med noe bedre oversikt forover.