Hele prøvekjøringen

Ved første øyekast og etter en kort prøvetur, minner ikke Primera GT mye om en bil i GT-klassen. Men venn deg til bilen, la den få jobbe med svingete veier og opplevelsen blir en helt annen. Primera GT er en milsluker av rang - rett og slett en kjøremaskin av dimensjoner!

Det er i første rekke hekkspoileren som skiller Primera GT fra andre medlemmer av Primera-familien. Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Etter en kort prøvekjøring av Primera GT blir man overrasket over hvor lavmælt og rolig bilen er. Hadde det ikke vært for bøttesetene og interiøret med detaljer av børstet aluminium, kunne man fristes til å tro at dette var en helt ordinær familiebil.

Men det er det ikke, langt ifra! Gi Primeraen en nesten hvilken som helst utfordring, og bilen svarer deg med en gang. Det går lang tid mellom hver gang vi prøvekjører biler som er direkte i responsen og som gir gode tilbakemeldinger om det som skjer på veien, som det Nissan Primera GT gjør. Og gi Nissan Primera GT en svingete vei, og bilen gir deg tilbake en nydelig kjøretur!

Diskret sportslig

Utvendig er det i første rekke hekkspoileren som avslører at det er noe mer med Primera GT enn de andre bilene i modellfamilien. Ser man nøyere etter, vil man også oppdage en liten frontspoiler, og at bilen er senket.

Innvendig er det sportssetene som understreker GT-følelsen. Setene gir meget god støtte alle veier, uten at man føler seg klaustrofobisk fastspent. I tillegg har Nissan strødd rundt noen detaljer i børstet aluminium - det liver opp det ellers nokså triste interiøret i bilen.

..men ikke på veien

Men om bilen er diskret sportslig av utseende, er den slett ikke det når man tar den med ut på utfordrende veistubber. På papiret ser kanskje ikke Primeraen ut som en fullblods racer - akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t er på hyggelige 8,8 sekunder - hyggelig, men ikke nok til å skremme.

Likevel - vår test av bilen avslører at man ikke skal se seg blind på tørre fakta i konsentrert form. For akselerasjonen ved lave turtall er kanskje ikke så imponerende, og 150 hk er heller ikke avskrekkende mye. Men når man først har fått opp turtallet på bilen, skal det mye til for å ete svinger raskere enn det er mulig med en Primera GT - i alle fall til den prislappen som er på bilen.

En annen viktig årsak er bilens hjuloppheng og styring, som er preget av høy presisjon og ekstremt gode tilbakemeldinger om hva underlaget volder bilen av problemer. Og problemer skal det mye til før man opplever i denne bilen.

GT for familiebruk?

Førermiljøet i et nøtteskall; oversiktlig, ryddig og greit, men kjedelig som få. Klikk her for større bilde Vis mer


Bilens sportslige egenskaper skal få ligge for en stund - tross alt er man sjelden i nærheten av å utnytte en slik bils potensiale på norske veier. Og naturlig nok - komforten vi er vant med fra andre Primera-modeller har blitt ofret for å skape enda bedre kjøreegenskaper enn vi er bortskjemt med fra de andre bilene i Primera-serien. (For eksempel Nissan Primera 1.6 stv og Nissan Primera 2.0 GX, som vi har testet tidligere)

Likevel - det vil være feil å si at Primera GT er direkte ukomfortabel, mest plagsom er faktisk "småvippingen" man opplever på for eksempel motorveien - man legger merke til hver eneste asfalt- eller betongskjøt i veidekket. I tillegg er komforten redusert i lave hastigheter, for eksempel over fartshindringer og lignende. Men dog - skulle mor (eller far, for den saks skyld) ønske seg en praktisk familiebil med hvasse kjøreegenskaper, burde man titte nærmere på Primera GT.

Tøff konkurranse

Her sitter man både komfortabelt og trygt - uten at man virker fastklemt. Klikk her for større bilde Vis mer


For konkurrenter finnes det nok av - familiebiler som har mye motor og sportslige kjøreegenskaper er på ingen måte mangelvare. Men i prisklassen under 350.000, er det likevel få biler som er såpass store og såpass kjappe. I første rekke vil vi nevne Audi A4 1.8T, Volvo S40 2.0 T og Volvo S40 T4. Og da får Nissan et problem med å forsvare prislappen.

For både Audien og Volvoen - spesielt T4'en - er biler som også har svært gode kjøreegenskaper, og som de fleste forbinder med noe mer sportslig enn det trauste Nissan-merket i grillen på Primera GT. Prismessig ligger Volvo S40 T4 omlag 40-50.000 kroner over Primeraen, Audien ligger 20 - 30.000 over, mens Volvo S40 2.0 T faktisk har en prislapp som i utgangspunktet er lavere enn på vår Primera.

Likevel - ingen av disse bilene er GT-biler. Det innebærer at de nok kan kjøres både hardt og fort, men Primeraen er finjustert for de aller mest utfordrende og underholdende kjøreoppdragene. Primera GT vant våre hjerter.

Plass: Rommelig og praktisk - mer enn stor nok til en familie på fire.
Drivlinje: Sterk toliter, presis gearkasse, effektive bremser.
Pris og utstyr: Rett over 300.000 er mye for en familiebil, men Primera GT forsvarer prislappen om man er kjørefrelst nok.
På veien: Presis, kjapp og sterk. Komfortabel nok i de fleste situasjoner, untatt i lave hastigheter.
I byen: På grunn av redusert komfort i lav hastighet, er neppe Primera GT førstevalget når man skal på shoppingtur på en lørdag inne i en storby.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Relaterte tester