Hele prøvekjøringen

Integra R er ikke hverdagskost. Heldigvis. Og heldiggris er den som får kjøre bilen. Møt Honda Integra R; hysterisk, masete og bråkete, men aldeles herlig underholdende.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Motoren brummer godlynt, og har dreiemoment nok til å sette bilen i bevegelse uten at man gir særlig gass. Vi ruller av gårde, og skuffelsen brer seg som en mørk skygge over de tidligere smilende munnvikene. Hva er dette? Det høres jammen ut som en ventiltikkende 1,6-liter fra en hvilken som helst motorleverandør!

Kjør pent til bilen er varm, og vær forberedt på at det kommer til å skje saker og ting når du passerer 5.500 o/min, sa verkstedsmannen som ga meg nøklene til den hvite Integraen med lite diskre utseende. (Noen vil kanskje gå så langt som å si at bilen er direkte rånete - og vi må nesten gi dem rett).

Vrrrrrrrrræææl!


Og etter småpusling på byveier ser vi at temperaturen stiger. Motoren har blitt varm, og det er på tide å finne ut hva som bor i en Integra. På papiret ser det uhyggelig ut; en 1,8-liters motor med variable ventiltider (Hondas VTEC-patent). Ikke nok med det - bilen yter altså 185 hk - en effekt per liter på rett over 100 hk, mer enn hva BMW byr på i sin M-serie.

Det er enda verre enn det ser ut til å være på papiret. Motoren går ikke særlig pent under 3.000 o/min, men har et godt skyv. Vi putter foten ned, legger oss ut på motorveien, og da skjer det: Når turtelleren passerer 5.500 omdreininger i minuttet forvandles motorlyden til et hysterisk vræl, vi blir sparket i rumpa, og andregearet er tomt før vi får sukk for oss. Ved rett over 9.000 o/min er det på tide å legge inn tredje, og så er det på'n igjen.

Førerkort-makulator


Vel - egentlig er det ikke det. For når andregearet er tømt, har du allerede passert det som er av norske fartsgrenser. Vi får fastslå at det teoretisk sett er slik at når andregearet er tømt, så fortsetter tredjegearet ved rundt 6.000 o/min, og akselerasjonen er fortsatt like vannvittig. Teorietisk sett, altså.

Og dermed er Integra R en av de verste bilene du kan velge dersom du ønsker å beholde sertifikatet så lenge som mulig.

Stive fjærer


En sportsbil av et slikt kaliber er ikke konstruert for å være komfortabel, og Integraen er heller ikke det. I lave hastigheter er den direkte stumpete, fjæringskomforten blir bedre jo høyere farten blir. Men da tar en kakafoni av lyder over, og sørger for at turen ikke blir så komfortabel likevel.

Men komforten er ikke det viktigste - Integra R er sportsbil for alle pengene, blant annet er Recaro bøttesete standard. Og Integraen kan danse, så lenge du kan føre. For det finnes knapt grenser for hva denne bilen kan gjøre. Og som en god dansepartner gir bilen hele tiden effektive og presise meldinger om hva hun liker og ikke liker.

Verre blir det ikke...

..i alle fall så lenge prislappen viser under 350.000 kroner. Nærmeste konkurrenter er Renault Sport Spider og Subaru Impreza 2.0 Turbo som begge koster rett under 400.000 kroner og som også er sportslige til det ekstreme.

Men dette er biler som skiller seg vesentlig fra Integraen. Subaru Impreza Turbo er en "rally"-bil med firehjulstrekk og høyt temperement, men det er en bil som i første rekke forbindes med is, snø- og grusdekke. Renault Sport Spider er mer av en tvillingsjel til Integra R, begge bilene er konstruert for ekstrem asfaltkjøring. Likevel - forskjellen på å velge mellom en bil med og uten tak er som dag og natt - bilene tilfredsstiller totalt forskjellige menneskers krav.

Integra R innfrir alle våre krav til en underholdene asfaltracer. Og til våre krav om hvordan en bil må se ut for å være direkte rånete rett fra samlebåndet.

Plass: Trangt foran - håpløst baksete med lav takhøyde, men brukbar bagasjeplass.
Drivlinje: Tettsteget gearkasse, rasende motor.
Pris og utstyr: 338.000 er mye penger for lite bil, men du får ikke kjøpt kjappere racingbil for denne summen med penger.
På veien: Takler svinger som en drøm, krefeter i overflod. Stumpete og ukomfortabel i lavere hastigheter.
I byen: Tøff bil å vise seg frem i, men verken praktisk eller komfortabel ved bykjøring.

Relaterte tester

:

[Ugjyldig objekt (NAV)]