Hele prøvekjøringen

Renault Laguna begynner å få et par år på baken, men i år gikk kirurgene løs på den med sine skalpeller. Drastisk gikk de ikke til verks, men resultatet er så absolutt overbevisende.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Sett den nye utgaven av Laguna ved siden av den gamle og du vil være i tvil om hvem av de to som nettopp har fått fjernet bandasjene etter en kosmetisk operasjon. Åpne døren, sett deg inn og kjør en tur, og du vil ikke være i tvil. For selv om Laguna har enkelte svakheter, er dette en vellykket bil.

Plass nok

Den har god plass til både folk og fe - og alt det de måtte dra med seg av pikkpakk. Bakseteplassen er gedigen, med god benplass og romslig takhøyde. Dessuten er baksetene komfortable, men vi savner noe bedre lårstøtte under. Foran vil også langbente nordmenn trives, takhøyden er god og man sitter godt i gode seter. Likevel savnet vi muligheten til å kunne vinkle sitteputen, slik den er nå føles det som om man sitter i nedoverbakke.

En smart løsning er muligheten til bare å lukke opp bakvinduet, på den måten slipper du å løfte opp hele bakluken hvis du bare skal "hive noe inn" i full fart. Åpner du imidlertid bakluken åpenbarer et gedigent bagasjerom seg.

Når plasten dekker til

Førermiljøet er oversiktlig, instrumentene lettleste og vår bil var utstyrt med rattbetjening av radioen - et absolutt pluss. Noen negative fortegn må likevel deles ut, først og fremst til utformingen av midtkonsollen som skråner veldig. Det fører til at du som sjåfør må strekke deg for å nå betjeningsorganene for ventilasjonsanlegget. Vi likte heller ikke klaffen som dekte til radioen, med den nede ble de sorte plastflatene veldig dominerende.

Heller ikke skjønner vi hvorfor bryteren til varmesetet er plassert der den er. Vi har selvfølgelig forståelse for at franskmenn ikke benytter varmesetene like hyppig som oss nordmenn, men det bør likevel gå an å plassere bryteren på en slik måte at man slipper større leteaksjoner for å finne den. Effekten i varmesetet var dessuten for dårlig.

Komfortabel

Renault Laguna Stasjonsvogn er først og fremst en komfortabel familiebil. Støynivået er lavt, og fjæringen spiser de fleste ujevnheter uten å mukke. En lengre kjøretur i Lagunaen er derfor en behagelig opplevelse. Motoren på 1,6 liter kan muligens virke litt i minste laget for en bil på Lagunaens størrelse, men sannheten er at de 110 hestekreftene både er villige og seige. Motoren drar godt, og sørger for at franskmannen får sjarmerende, om enn ikke imponerende, kjøreytelser.

Men hvordan går det når konkurrentene banker på?

Sammenliknet med mange av konkurrentene er Laguna billigere og større samtidig som den har minst like mye utstyr som de argeste konkurrentene. Laguna er derfor et attraktivt alternativ dersom du leter etter en velkjørende stasjonsvogn med mye plass.

Plass: God plass til både folk og bagasje. Bagasjerommet svelger 520 liter med baksetene oppe, og 1.782 liter når de er slått ned.
Drivlinje: Firesylindret motor på 1,6 liter utvikler 110 hestekrefter. Gearkassen er lettsjaltet men mangler litt på presisjonen.
Pris og utstyr: Blant de billigste i denne klassen, men utstyrsnivået er gjennomsnittlig.
På veien: Harmoniske kjøreegenskaper hvor komfort er prioritert over sportslighet. Oversiktlig karosseri, gode seter.
I byen: Komfortabel og lettkjørt.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]