Hele prøvekjøringen

En Mitsubishi Galant 2,5 V6 tilbyr komfort og luksus, uten å virke prangende. For i denne bilen kan du gli avgårde og riktig nyte turen - uten at misunnelige blikk blir kastet etter deg.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Audi, BMW og Mercedes er bilmerkene Mitsubishi Galant 2,5 V6 kan sikte mot, og med god grunn. Sjelden har vi satt oss inn i en japaner som gir et så bunnsolid inntrykk som det Galanten gjør. Borte er blikklyden når døren lukkes, billig plast er passé og betjeningsorganene gir et solid kvalitetsinntrykk.

Egentlig skulle det bare mangle, for 399.900 kroner er mye penger for en bil - selv om det virker som rene tilbudet sammenliknet med de tre tyskerne.

God plass, gode seter

Ute på veien skuffer heller ikke Galanten. Her er det komfort i overflod, og dersom du lider av klaustrofobi bør Galanten definitivt være bilen for deg - plass er det nemlig nok av. I baksetet glir lett tre voksne inn, og er det bare to voksne som skal dele saligheta slipper du garantert klaging og syting fra bakerste rad. Ikke bare er takhøyden og benplassen gedigen, baksetet er dessuten komfortabelt og byr på bra støtte for lår og rygg. Foran skal man heller ikke klage på plassforholdene - og setene oppfyller alle krav til komfort og støtte.

Bagasjerommet er flatt og stort, setene lette å legge ned samtidig som det kommer mange praktiske smårom tilsyne straks du begynner å løfte litt på bagasjeromsmattene. Praktisk for å holde orden, eller gjemme unna verdisaker når bilen står parkert.

Trives på langtur

Skjønt - man vil vel egentlig ikke parkere en Galant 2,5 V6. Det er langt bedre å bevege seg langs den brede landevei, stille inn cruisekontrollen og bare nyte øyeblikkene etterhvert som landskapet fyker forbi. Lavt støynivå, komfortabel fjæring og en nydelig V6-motor sørger for at Mitsubishien blir en milsluker av rang.

Men om Galanten trives når veien er bred og rett, er ikke gleden like stor over å bytte ut den jevne asfalten med asfalt av en eldre type som er lagt i svinger og ikke er fullt så bred. Noen kurvekunstner er nemlig ikke Galanten, den blir rett og slett for myk Dessuten gir styringen for lite tilbakemeldinger. Klaringen mellom ratt og lår er dessuten for liten, store rattutslag kan hindres av at hånden ikke greier å passere fritt.

Nydelig motor

Motoren er på 2,5 liter, de seks sylinderne er ordnet i en V og ytelsen er 163 hestekrefter. Det er nok til å gi bilen hyggelige prestasjoner, men en malurt i begeret er automatkassen. Ikke fordi den ikke gearer mykt eller presist - for det gjør den - men fordi dette er en kasse som justerer gearingsmønsteret etter hvordan bilen blir kjørt.

Problemet oppstår når man har ligget i jevn hastighet over lengre tid og man bruker kick-down. Ofte går skiftet tregt, samtidig som kassen ikke gearer ned mange nok gear. Når den fint kunne valgt andre gear, velger den tredje. Det fører til at en i utgangspunktet rask bil blir unødvendig hemmet av en gearkasse som ikke fungerer så godt som vi kunne ønske.

Litt ros skal kassen imidlertid ha; vinterprogrammet "Hold" fungerer bra. Sammen med elektronisk anti-spinn vil fornuftig bruk av høyrefoten hjelpe deg opp kneiker andre bare kan drømme om å forsere i den glatte årstid.

Mye bil for pengene

Galanten har både motor og plass til å kunne konkurrere med tilsvarende modeller fra Audi, BMW, Mercedes, Opel og Volvo, men den har en stor fordel - prisen. En Mitsubishi Galant 2,5 V6 koster nemlig over 100.000 kroner mindre enn en tilsvarende BMW og Mercedes, mens Opelen og Audien koster drøye 50.000 mer. Den eneste som klarer å matche prisen til japaneren er Volvo V70 2,5.

Men i denne klassen betyr prestisje nesten like mye som pris, og de tre diamantene til Mitsubishi gir ikke samme status som Audis fire ringer eller BMWen sin blå og hvite propell.

De som ikke bryr seg om status kan likevel leve lenge med en Galant - og reise vel så komfortabelt som i konkurrentene.

Plass: God plass både foran og bak. Bagasjerommet er lett å utnytte, samtidig som det byr på noen smarte løsninger.
Drivlinje: Komfortabel og kvikk motor. Automatkasse som gearer presist, men ikke alltid like klokt.
Pris og utstyr: Galant 2,5 V6 koster 399.900 kroner, da får du mye utstyr diskret innpakket.
På veien: Komfortabel.
I byen: Oversiktlig, og lettkjørt.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]