Hele prøvekjøringen

En ekte Saab skal være utstyrt med turbo. Saab 9-3 SE 2.0 T har det - en lavtrykksturbo. Det skal du ikke bli skremt av, for denne motoren er den beste fra Saab på lange tider.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Eldre Saaber med turbo satte krav til føreren, skulle man utnytte kreftene som fantes under panseret krevdes det en stor innsats fra høyrefoten. Vel gikk det fort med de gamle Turbo-Saabene - og følelsen av akselerasjon var det få andre som kunne varte opp med - men å sitte å jage hele tiden var ikke idellt. Spesielt ikke med hensyn til at dette tross alt var familiebiler.

Vår Saab har også turbo, men til forskjell fra andre Saaber trenger man ikke å la motoren snurre opp mot rødfeltet på turtelleren for at turboen skal levere varene. Neida, her er den med fra tomgang, og sørger for at man til enhver tid har mer enn nok krefter å rutte med. Uansett turtall.

Lavmælt?

Saab 9-3 SE 2.0 T er med andre ord en mer lavmælt Turbo-Saab, derfor har heller ikke designerne i Trollhättan latt seg friste til å klistre på masse merker som henviser til at bilen som ligger bak deg er utstyrt med en frenetisk roterende turbin. Kun eksosrøret, med sitt større diameter, sladrer om at denne bilen er noe mer enn en Saab med vanlig pustemotor.

Turbomotoren ble lansert sammen med at Saab 900 endret navn til 9-3, og erstatter den gamle 2,3 literen. Noen dårlig erstatter er den ikke, både hestekrefter og dreiemoment har nemlig økt sammenliknet med forgjengeren. Det betyr at 9-3 2.0 T er en frisk krabat. Akselerasjon fra 0 - 100 kilometer i timen går unna på meget respektable 8,8 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 215 kilometer. I tillegg krever tolitersturboen mindre drivstoff, og har lavere utslipp – og pris – enn det 2,3-literen kunne by på.

Komfortabel

Det er også lite å utsette på 9-3 hva gjelder komfort. Fjæringen er myk, komfortabel og forhandler bedre med ujevnheter enn FN gjør med Irak. Ujevnheter, små såvel som store, slukes effektivt opp og blir borte blant støtdempere og spiralfjærer.

Støynivået er dessuten lavt.

Når kjølen mangler

Ute på veien kan Saab’ens sterke krengning i raske svinger forlede deg til å tro at veggrepet tar slutt før det egentlig gjør det. For selv om karosseriet svaier brutalt limer 9-3 seg til veien - og går du over streken står understyring på menyen.

Selv om Saaben gleder mest, har den kvaliteter som det er vanskelig å like. Ta for eksempel plassen. Foran er den mer enn god nok, men i baksetet kniper det. I denne klassen kan man lett få biler som har langt mer plass å by på enn hva Saab greier å varte opp med i 9-3. Høye dørsider og et stort dashbord gjør dessuten at 9-3 virker mindre enn den i virkeligheten er.

Smaker det, så koster det!

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Noen billig bil er Saab 9-3 SE 2.0 T imidlertid ikke. Hele 322.900 kroner skal forhandleren ha før han er villig til å gi deg nøklene. Sammenliknet med konkurrentene - Volkswagen Passat 1.8T, Peugeot 406 SVTI og Volvo S40 2.0T - er det mye penger.

At Saab 9-3 er en bra bil er det lite tvil om; den har gode kjøreegenskaper, gir en gedigen kvalitetsfølelse og har en motor som absolutt greier å røre i saftglasset. Problemet er plassen og prisen. For når konkurrentene greier å tilby biler med langt mere plass, like mye utstyr og turbomotorer som er like sterke, vil Saab 9-3 alltid bli en outsider i klassen. Det er synd - bilen hadde fortjent bedre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Sammenliknet med konkurrentene er den for dårlig, spesielt i baksetet.
Drivlinje: Nydelig motor, men gearkassen kunne med fordel vært litt mer presis.
Pris og utstyr: For dyr (322.900 kroner), utstyrsnivå på linje med konkurrenter.
På veien: Trygge kjøreegenskaper, komfortabel. Nydelige seter, og oversiktlig dashbord.
I byen: Lettkjørt, men høy hekk ødelegger sikten bakover.