Hele prøvekjøringen

Prelude. Forspill. En svært god begynnelse, spør du oss! Honda Prelude er nemlig en av de mest underholdende sports-coupeene på markedet, og prisen er slett ikke avskrekkende.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det er likevel ikke tvil om at Hondaen har sine svakheter. Den tilsynelatende mest åpenbare er akselerasjonstiden; 0 - 100 km/t på 10,8 sekunder høres ikke akkurat sportslig ut. Og at makismalt dreiemoment ikke kommer før ved 5.000 o/min, tyder heller ikke på at dette er den råeste bilen i gata.

Men dette er et tilfelle av at tørre tall kan lyve. La gå - Preluden kan bli forbikjørt av en litt sprek familiebil fra stillestående. Det er ikke der Preludens sterke side er. Men akselerasjon fra stillestående er ikke en øvelse man gjør mer enn noen få ganger i løpet av en tur. Akselerasjonen når man er i fart - og greier å holde turtelleren over 3.000 o/min - er nemlig helt upåklagelig.

Hva dreiemomentet angår, skal man ikke se seg blind på når maks dreiemoment inntreffer. Langt viktigere er hvor flat dreiemoentkurven er - og i Prelude 2.0's tilfelle er den svært så flat i området 2.500 - 6.000 o/min. Med andre ord har man godt fraspark i hele dette området.

Luksus-spartansk?


Kjøreeegenskapene er det derfor lite eller ingenting i veien med. Prelude er blant de aller villigste på veien, med et feste i svingene som overgår det meste og de fleste, og bare turtallet er høyt nok, skal det sterke biler til for å mestre situasjonen bedre enn en Prelude.

Men en bil er ikke bare dens kjøreegenskaper. Vi har overhodet ingenting å utsette på Prelude hva angår karosseritilpassing og kvalitet, men likevel - i interiøret virker en del detaljer nokså billige, og Honda bruker en del komponenter i Prelude som man også finner i Civic og Accord.

Selv om kvaliteten er god, gir likevel ikke Prelude det gedigne inntrykket som man får i BMW, Mercedes og Audi - for å nevne noen eksempler. Hondaen (og dette gjelder i og for seg ikke bare Prelude) virker rett og slett for "lett". Dermed blir Prelude - til tross for alt sitt utstyr - spartansk i forhold til prsilappen på godt over 300.000 kroner.

Likevel suveren


Noen innvendiger har man alltid. Konklusjonen er likevel rimelig klar - Honda har ingen problemer med å utmanøvrere de fleste av sine konkurrenter - i første rekke Fiat Coupe, Peugeot 406 Coupe og Toyota Celica. Med sammenlignbart utstyrsnivå er Celica den rimeligste - men den er på langt nær like frisk som Prelude - Fiat-Coupeen er like frisk, men har en sittestilling og et førersete som gjør det nesten umulig å utnytte bilens potensiale.

Peugeot 406 er en designperle, men Pininfarina-produksjonen er alt for dyr - 406'en er nesten 50.000 dyrere enn Prelude med tilsvarende utstyr! Honda har dermed et meget sterkt kort - om enn i et svært så smalt marked som sportskupéene tross alt representerer.

Plass: Rommelig foran, utmerket førerplass. Trangt baksete, men tilfredsstillende bagasjerom.
Drivlinje: Nydelig motor, som bare er litt for treg i bunnregisteret. Artig sekvensiell automatkasse, som burde hatt fem og ikke fire gear.
Pris og utstyr: Prelude er velutstyrt - vår modell til 317.000 hadde både ABS, 2 kollisjonsputer, sekvensiell gearkasse, klimaanlegg, og sentrallås.
På veien: Sporsikker, stødig, presis - og ikke minst underholdende!
I byen: Automatkassen redder bykjøringen som ellers kan være en nervøs opplevelse - spesielt med tanke på parkering.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: