Hele prøvekjøringen

Med surrekroker for bagasjen, bagasjeromsnetting, vindusvisker for bakruten og teppebelagt bagasjerom kunne dette vært verdens mest fornuftige bil. Men BMW M Coupe er ikke fornuftig, den er sinnssyk...

Navigering - Audi TT vs. BMW M-Coupe

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

MotorKjøreegenskaperPlassInnledningPrøvekjøring Audi TT
DrivverkKomfortPris/utstyrKonklusjonPrøvekjøring BMW M-Coupe

Du finner ikke noe som er mer upraktisk eller som er så politisk ukorrekt som BMW M Coupe. For verken Bellona eller Greenpeace vil se med blide øyne på de fire tykke, forkrommede rørene som stikker ut under støtfangeren bak. Heller ikke vil de applaudere det gutturale brølet som bygger seg opp i takt med at motoren får utfolde seg.

Designet

Rett bakfra ser BMW M Coupe ut som en kalvbeint frosk, fra siden som en stasjonsvogn med en konstruksjonsfeil og forfra som en hai rett før den setter tennene i byttet. Designet er dramatisk, men knapt så dramatisk som tallene som griner mot oss der de står trykket på miljøvennlig papir.

Kreftene

Motoren på 3,2 liter pumper ut ballstyrige 321 hestekrefter. Utnytter du kreftene fullt ut kan BMW M Coupe gjøre deg til lovbryter på fem sekunder, og til fotgjenger før ti sekunder er omme. Likevel er ikke de første meterne i M Coupe mye å skryte av. Gearkassen er trang, clutchen er tung, og hvor det lange panseret slutter blir ren gjetning.

Men la gearoljen få varme seg, finn en svingete veistump: og kavaleriet ankommer - bevæpnet med atomstridshoder. Kraftutfoldelsen under akselerasjon er omtrent som å frigjøre en fjær, og horisonten som var langt der borte fyller plutselig bakspeilene.

Kjøreegenskapene

Kjøreegenskapene i M Coupe er fantastiske. Den er retningsstabil som en krysserrakett, styringen presis som et sveitsisk urverk og den gir tilbakemeldinger som enhver pedagog kan lære av. På offentlig vei kan du bare glemme å finne grensene, for BMW M Coupe klorer seg til underlaget som en blodigle.

Historien blir likevel en annen når vegdekket er is og snø. Den minste bevegelse på høyrefoten sender bakhjulene i spinn. På svingete norsk vinterveg ble vi tatt igjen - og forbikjørt - av en Mitsubishi Carisma med ski på taket og unger i baksetet...

Vinterbilen

Problemet er rett og slett at det nærmest er umulig å få kjempekreftene til denne BMWen ned på bakken uten at drivhjulene river seg løs fra underlaget. Litt uvøren kjøring og bakenden på M Coupe logrer som halen til en jakthund som har fått los. Det som redder deg er den presise styringen, balansen og den nesten ideelle vektfordelingen mellom for- og bakhjulene. Uansett hva som skjer er det bare å styre, bilen reagerer på det minste vink - men den krever din fulle oppmerksomhet. Et øyeblikks konsentrasjonssvikt kan sende deg ut i periferien, og har du gjort en feil får du selv rette det opp - her finner du ingen elektroniske hjelpemidler for å holde deg på veien. BMW M Coupe kan ikke engang leveres med antispinn..

Komforten

M Coupe er egentlig en BMW Z3 som har fått lue, derfor er interiøret det samme som man finner i Z3 1.8. Men setene er byttet ut. I M Coupe finner man nydelige sportsseter som gir maksimal støtte til lår og rygg, og kjørestillingen er perfekt.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Litt underlig er det at bilen er såpass komfortabel som den tross alt er. Mange supersportsbiler er stive som stokker, men M Coupe blir ikke ukomfortabel - selv smådumper takler den greit.

Selv om det ser ut som om BMW M Coupe kan huse flere enn to sjeler er den en ren toseter - en egobil. Like greit egentlig. Vi har aldri sett vitsen i å gjøre plass til bakseter ingen bruker likevel.

Prisen

Noen billig fornøyelse er M Coupe ikke, den koster 780.000 kroner. Men for de pengene får du en unik bil. Sportsbiler kommer i mange former og fasonger, men ingen like kompromissløse som BMW M Coupe.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Toseter med dårlig plassutnyttelse. Bagasjerommet holder for to.
Drivlinje: Nydelig motor og gearkasse, men vår bil hadde slakk i drivlinjen.
Pris og utstyr: BMW M Coupe koster 780.000 kroner, trenger vi si mer?
På veien: I særklasse, men krever full oppmerksomhet - hele tiden. Akselerasjon hinsides fatteevne - en fullblods sportsbil.
I byen: Vil du ha bybil kjøper du Daewoo Maitz, ikke BMW M Coupe.