Hele prøvekjøringen

Det var silkeføre. Hadde vi hatt ski på beina, hadde det vært perfekt med blåswix. Men med piggfrie vinterdekk og antispinnkontroll var det ingenting å utsette på festet i vår Audi TT - til tross for 180 hk på skikkelige vinterveier.

Navigering - Audi TT vs. BMW M-Coupe

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

MotorKjøreegenskaperPlassInnledningPrøvekjøring Audi TT
DrivverkKomfortPris/utstyrKonklusjonPrøvekjøring BMW M-Coupe

Audi har for alvor kortet ned avstanden mellom designavdelingen og samlebåndet, det var nemlig ikke mange som trodde at de kom til å gjøre alvor av TT da den ble vist første gang høsten 1995. Men Audi viste at de både kunne og ville når publikums mottakelse var ensidig - dette var en bil i ekte Audi-tradisjon som publikum ville ha!

Og fra samlebåndet i Ungarn kommer nå TT'er på løpende bånd. Vel, nesten. Årsproduksjonen ligger på rundt 30.000 biler, og i 1998 fant 95 TT'er norske eiere. Men det virker som om det er flere, for den stikker seg frem med sitt karakteristiske og barske utseende.

Villig turbotrykk

Motoren i vår testbil er en 1,8-liter med 180 hk - en motor som også leveres til Audi A4. Audi har godt grep om turbomaskiner, og til tross for et relativt høyt turbotrykk har de tyske ingeniører greid å skjule ladetrykket godt.

Dreiemomentet er hele 235 Nm, og mesteparten av dette er tilgjengelig fra 1.950 til 4.700 o/min. Det høye dreiemomentet tilgjengelig over et så bredt register kombinerer to ting; for det første er TT ekstremt fleksibel, du slipper å geare i tide og utide. For det andre er det tilstrekkelig til at bilen får en sportslig fremferd.

Men ikke mer enn nok. Akselerasjonstidene er det lite å utsette på, men den ørlille nølingen før turboen får trykk og det heller svake dreiemomentet på lavere turtall gjør at bilen ikke oppleves som det mest sportslige vi har kjørt. Det blir nesten litt for kultivert.

Avansert interiør

Hele prøvekjøringen


Og om bilen ser ut som en prototyp fra utsiden, forsterkes dette inntrykket når man stiger inn i kupeen. Sort plast, skinn og aluminium kjemper om oppmerksomheten, og former og fasonger man er uvant med dukker opp i skjønn harmoni. Lukk døren, og den mørke kupeen opplyses av rødglitrende elektronikk.

Jåleelementer som rød belysning av midtkonsollen understreker at designavdelingen kan sine saker, for ikke å snakke om de langsgående lufterillene på dashbordet. Er man bittelittegranne bitt av bilbasillen, faller man fort i bardus forelskelse i denne bilen. Så enkle kan altså mannfolk være. Og kvinner, tilsynelatende. Få biler drar til seg like mye feminin interesse som Audi TT. Kanskje det er derfor gutta synes den er spesielt attraktiv?

Fornuftig avbalansert

Det kan nok tenkes at mange faller for bilens kjøreegenskaper også. For selv om man på under 8 sekunder kan gjøre seg til lovbryter på norske veier, er dette en av de mest velbalanserte sportscoupeene på det norske markedet. Bilen gir i særklasse gode tilbakemeldinger om sin gjøren og laden, og er uhyre enkel å kontrollere.

Noe av dette skal man takke elektronikken for, men styringen er noe av det beste vi har vært borti på lang tid. Den er faktisk så presis og har så kjapp styrerespons at noen nok vil finne på å kalle den for "nervøs".

Alt i alt; med en prislapp på 399.000 kroner er det ikke mange biler som kan hamle opp med Audi TT. Og i alle fall ikke av sportscoupeene, som vanligvis er langt dyrere enn Audi TT når ytelsene skal være tilsvarende. Av mer eller mindre seriøse alternativer kan man nevne Alfa Romeo 156 2.5, Audi A4 1.8T 180, Subaru Impreza 2.0 GT og Volvo V40 T4. Felles for disse bilene er at de har tilsvarende eller bedre ytelser enn Audi TT og noenlunde samme prislapp. Men -- kanskje med unntak av Alfa'en -- er ingen av dem i stand til å vise ansikt på samme måte som en Audi TT!

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Bedre plass enn i tilsvarende Coupeer. Latterlig trangt baksete - bare for personer under 150 cm.
Drivlinje: Sprek og sterk motor, men upresis gearkasse og tung clutch skjemmer totalinntrykket.
Pris og utstyr: Gunstig pris for en sportscoupe med disse ytelsene. Høyt utstyrsnivå.
På veien: Komfortabel, lettkjørt og svært velbalansert.
I byen: Veldig uoversiktig ved parkering. Tung clutch. Dette er en bil man vil bli sett i på by'n, men som man egentlig ikke synes det er moro å hanskes med i sentrum.