Hele prøvekjøringen

Å se en BMW stoppe ved en dieselpumpe er et uvanlig syn. Med forbruket til 320d blir det ikke noe vanligere.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det er en logiskt brist et sted. For ved siden av det blå og hvite BMW-emblemet på bakluka lyser 320d mot oss. Ikke 320i som er vanlig, men 320d. D for diesel.

For er det ikke uhørt å plassere en tikkende stinkbombe av en treg dieselmotor under panseret på en så nydelig bil som BMW sin 3-serie tross alt er? "Freude am fahren" - kjøreglede - skryter BMW av. Men hva er gøy med en dieselmotor i BMW 3-serie? Ganske mye skulle det vise seg.

Dette er nemlig tilnærmet samme motor som BMW vant 24-times løpet for standardbiler på tyske Nürburgring med.

Høye ytelser

Nå er ikke motoren i "vår" 320 trimmet for bilsport, men for gatebruk. Likevel er tallene vakre; 136 hestekrefter og et dreimoment på 280 Nm ved 1.750 omdreininger i minutter. Det skal sørge for at 320d akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 9,9 sekunder, og at den rimelig uanstrengt kan få trærne til å rase forbi siderutene i 207 kilometer i timen.

Motoren har fire ventiler per sylinder, og turbo med tilhørende intercooler sørger for at de fire sylinderne fylles opp til bristepunktet før forbrenningen finner sted. Det gjør at akselerasjonen i fart er bedre enn BMW 320i. Ja, den holder sågar følge med BMW 323i, og den bilen har 170 hestekrefter under panseret...

Lavt forbruk

Noen sinke er 320d definitivt ikke, men det betinger at du holder turtellernåla dansende mellom 1.500 og 4.000 omdreininger i minuttet. Det er nemlig der den viser bjørnekreftene, over eller under er den tam.

Det er likevel ikke bare kreftene som imponerer med 320d. For når man begynner å regne forbruk tror man knapt sine egne øyne. Over en distanse på 462 kilometer slurpet motoren i seg beskjedne 27,3 liter, det gir et forbruk på 0.59 liter per mil - og da var omlag en tredjedel av distansen bykjøring.

Noen vibrasjoner

Kjøreegenskapene til BMW sin 3-serie har vi tidligere omtalt i rosende vendinger, og dieselmotoren forandrer ikke dette nevneverdig. Komforten er også i toppklasse. Setene - i vår bil var det montert sportsseter (koster 4.240 kroner i tillegg) - er sannsynligvis de beste i klassen. Lydnivået er behagelig lavt, og dieselmotoren hører man knapt ved vanlig kjøring. Derimot er det litt mye støy og vibrasjoner på tomgang og ved bykjøring.

Foran er plassen tilstrekkelig, men i baksetet blir det for trangt for voksne personer over 1.80 meter. Både benplassen og takhøyden kniper. Baksetet kunne også ha vært bedre, og spesielt lårstøtten blir for dårlig. Ryggstøtten er imidlertid bra.

Et alternativ

Det er ikke tvil om at BMW har utviklet en dieselmotor i BMW 320d som etter dagens standard er helt i toppsjiktet. Denne motoren er faktisk så bra at den kan være et realistisk alternativ til BMW 320i og 323i.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Men er den bra nok til å takle konkurransen fra Audi og Mercedes? Rent ytelsesmessig knuser 320d både Audi A4 1.9Tdi (110 hk) og Mercedes C200TD. Selv om disse er noe rimeligere og har litt mer utstyr, fremstår BMW’en som en klar vinner for dem som legger vekt på kjøreytelser

Derimot er Mercedes-Benz C220 Cdi jevnbyrdig med BMW 320d hva kjøreytelser angår. Litt tregere er den, og når den i tillegg er dyrere – prislappen viser 364.100 kroner – blir den for dyr. I dieselsegmentet fremstår derfor BMW 320d som det beste alternativet når man skal velge mellom prestisjetyskerne.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass foran, men plassen i baksetet kunne godt vært større.
Drivlinje: Nydelig motor, BMW kan diesel også. Lettsjaltet og presis gearkasse. Forbruket er en fryd (0,59 liter per mil).
Pris og utstyr: BMW 320d koster 345.000 kroner, og bugner ikke over av utstyr.
På veien: Nydelige kjøreegenskaper. Litt treg reaksjon på antispinn systemet. Lettkjørt og kjapp. Komfortabel.
I byen: Oversiktlig, men et mareritt å rygge hadde det ikke vært for akustisk ryggehjelp som koster 3.150 kroner.