Hele prøvekjøringen

Allerede ved første møte fikk vi et ubetinget positivt inntrykk av Clio. Men etter å ha forsert 40 mil i selskap med den lille franskmannen, hvorav halve distansen ble tilbakelagt i den selvsamme tåka som -- ikke overraskende -- sørget for å stenge Gardermoen, er vi fremdeles positive til Clio; vi er bare ikke ubetinget positive lengere.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Vi synes fremdeles at Clio er trygg og av god kvalitet. Men etter som bekjentskapet vårt har utviklet seg, må vi erkjenne at franskmannen faktisk også har noen mindre flatterende egenskaper, selv om disse aldri blir overveldende nok til at vi misliker denne småbilen.

Ikke noe å skryte av, men..

Vår testbil var en femdørs Clio RN. Denne har en 1,2-liters motor, som for øvrig er det eneste alternativet i Clio per i dag. Fire sylindre, et slagvolum på 1149 ccm, og 60 hester er vel neppe noe å få gåsehud av. Men sammenlignet med de fleste andre i klassen, er akselerasjonen absolutt akseptabel.

0-100 på 15 sekunder er ikke noe spesielt å skryte av, sånn på papiret. Men vi opplevde aldri Clio som noen sinke, verken på landeveien eller på motorveien. -At vi måtte ned i 2. og 3. gir og tråkke gasspedalen i bånn for å få den til å dra litt, var egentlig bare underholdende.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Gode kjøreegenskaper

Med Clio har Renault virkelig skutt blink med tanke på kjøreegenskaper. Småbilen ligger trygt og stabilt på veien; så trygt at vi får inntrykk av å kjøre en mye større bil enn det Clio i virkeligheten er. Småbiler i denne klassen har ofte en bakdel i at de vingler litt hvis de kjører på veldig sporete vei -- for eksempel på motorvei, men dette var et minimalt problem for Clio. Clutchfølelsen er god og nøyaktig. Et lite tilbakeslag er imidlertid gearkassen, som vi opplevde som noe upresis til tider.

Dårlig sittestilling

Det største ankepunktet vårt mot Clio, er sittestillingen og -komforten. Sidestøtten til lår og rygg i forsetene er, isolert sett, ganske god. Men sitteputen er for kort til at den kan yte støtte under lårene, og korsryggstøtte er det heller dårlig med.

Seteryggen kan kun justeres oppover til et visst punkt. Dette, og det faktum at det ikke er mulig å justere rattet nærmere innover mot føreren, gjør at mange kan oppleve det som vanskelig å finne riktig kjørestilling. Derfor blir Clio ukomfortabel på lengere turer.

Baksetet kun for barn

Plassen i forsetene er det imidlertid ingen ting å utsette på. Atskillig verre er det i baksetet. Er du over 170 centimeter, gjør du klokt i å holde deg langt unna de bakre gemakker i denne småbilen. Men tatt i betraktning av sitteputens lengde, som heller ikke er spesielt innbydende for noen over halvannen meter, er det vel heller ikke den voksne delen av befolkningen dette setet er myntet på.

Det er nok bedre for mindre barn, selv om det yter dårlig med sidestøtte til rygg og lår. Det vil nok også være trangt for plasskrevende bakovervendte barnestoler i dette baksetet.

Innen rekkevidde

Det er mye plast i Clio, et vanlig fenomen i en småbil i denne klassen, men uten at bilen virker billig av den grunn. Instrumenter og brytere er lettleste, og de fleste er logisk plassert og enkle å finne. Noe upraktisk er imidlertid plasseringen av bryterne til varmesetene, som sitter langt nede på venstre side av rattet. Vi ville også gjerne foretrukket å hatt hjulene til ventilasjonsanlegget litt nærmere. Det samme gjelder sveiva for vinduene, som sitter godt ute av en armlengdes avstand nede ved leggen.

Godt kjøp

Utstyrsmessig kommer Clio godt ut i forhold til konkurrentene i denne klassen. Franskmannen har ABS-bremser og sentrallås som standard, noe som er sjelden i denne prisklassen, og som naturlig nok gir den en fordel i forhold til konkurrentene Peugeot 206 XR 1.1 og Citroën Saxo 1.1 I X. Et stort pluss for Clio er dessuten at den kan leveres med fabrikkmontert radio/CD-spiller som fjernstyres fra en hendel bak rattet.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Den argeste konkurrenten blir nok VW Polo; en 1,4-liters Polo Komfort yter like mange hester som Clio, har noe mindre komfortutstyr, og koster nesten 8000 kroner mer. Men Polo er lettere å omsette på bruktmarkedet, og til en bedre pris, enn hva Clio kan vise til.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass i forsete, svært dårlig i baksete. Bra bagasjeplass.
Drivlinje: Stram og fin. Noe upresis gearkasse.
Pris og utstyr: Bra utstyrt til denne prisen.
På veien: Svært stabil og stødig. Lavt støynivå.
I byen: Lettmanøvrert.