Hele prøvekjøringen

Bora -- liten Passat eller stor Golf? Spørsmålet virker kanskje malplassert ved første øyekast, men svaret vil muligens overraske deg.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

For sett fra utsiden, minner bilen mer om en Golf enn om støresøster Passat. Det har i første rekke med totalinntrykket å gjøre, Passaten virker betydelig lengre enn Bora, som i alle fall på papiret ikke er stort annet enn en Golf med en hekk.

I kupeen er det også liten tvil om at bilen slektsmessig ligger nærmere Golf enn Passat, igjen har det med sørrelsen å gjøre. Så da har vel svaret gitt seg selv allerede? Mulig det, men vi har ennå ikke vridd om tenningsnøkkelen!

Sedat sedan

Vår testbil hadde VW's standard kraftkilde på 1,6 liter/100 hk. Det er ikke mye vondt å si om den motoren, vi konkluderer rett og slett med at motoren er tilstrekkelig til bilen, og at den også gir et ekstra fraspark når det trenges. Men i motsetning til Golfen, er Bora adskillig mykere satt opp.

Hele prøvekjøringen


Bora er -- til tross for at akselavstanden er identisk med Golf'en -- adskillig mykere over mindre ujenvheter, den flyter bedre. Men på svingete vei blir karosseribevegelsene desto større, slik at den litt sportslige undertonen i en hvilken som helst standard-Golf forsvinner. Men det er jo nettopp slik at en sedan er mer orientert mot de litt eldre, de mer komfortorienterte.
Det som overrasket, var at styringen også synes å ha mistet sin sportslige presisjon. Forskjellen kan muligens tilskrives vinterdekk og -føre, men vi har en mistanke om at forskjellen i fjæringsoppsett også innvirker på styringen.

Velutrustet

I Firstline-versjon koster Bora 220.150 kroner, men byr på en innholdsrik utstyrsliste. 4 kollisjonsputer, ABS-bremser, sentrallås, høyde- og dybdejusterbart ratt og sete er de viktigste elementene. I motsetning til Golf Firstline er ogå sentallås standard, men så er da også Bora nesten 20.000 kroner dyrere enn en Golf Firstline. Og det er da det begynner å bli interessant å sammenligne Bora med Passat.

Hele prøvekjøringen


For Passat Firstline 1,6 er bare 13.000 kroner dyrere enn Bora, har litt bedre bagasjeromsplass, og mye bedre plass i kupeen både i for- og baksetet. Faktisk såvidt mye bedre plass at denne redaksjonen ikke vil nøle med å anbefale deg storesøster Passat dersom du har de ekstra kronene og har bruk for bedre sitteplasser. Vår konklusjon er derfor klar; Bora er en liten Passat!

Plass: God plass foran, brukbart i baksetet, og svært rommelig bagasjeavdeling.
Drivlinje: Effektiv motor, men noe upresis gear og styring.
På veien: har Bora en balansert komfort og forutsigbare kjøreegenskaper.
I byen: er Bora mer en komfortabel nok. Litt vrien å lukeparkere pga. høy hekk.
Pris/utstyr: Høyt utstyrsnivå, men ditto prislapp. Rundt 20.000 dyrere enn tilsvarende Golf, men bare 13.000 rimeligere enn tilsvarende Passat.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: