Hele prøvekjøringen

Suzuki Jimny er liten og søt, men selv om vi ble bløte om hjertet er det ikke til å stikke under en stol at det er litt vanskelig å ta Jimny på alvor.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det var ikke mange øyne som ble tårevåte da Suzuki SJ-serien(du husker den kanskje som Rhino?) avgikk med døden. Sjelden hadde verden sett en bil mer utrivelig. Den var en bråkebøtte, den veltet hvis man svingte for brått og kjøreegenskapene var, sagt på en diplomatisk måte, uvanlige. I skogen var den derimot ustoppelig.

Selv om Jimny er en helt ny bil er likheten med SJ slående, men den er langt mer kultivert enn hva SJ noensinne kunne drømme om å bli.

Ingen komfortmaskin

Det er derfor vi med en viss glede kan konstantere at det går an å kjøre Jimny uten å risikere overbelastning av hørselsnervene og sprukne trommehinner. Men lydløst er det likevel ikke i Jimnyens indre. Den største støykilden er motoren, og bruker du alle de 80 hestene hører du motorens smerteskrik. De gode nyhetene er at både dekk- og vindstøy er brukbart dempet.

Noen komfortmaskin er lille Jimny ikke, men setene er bedre enn de ser ut til ved første øyekast. Sidestøtten både til lår og rygg er tilstrekkelig, men hvorfor gubbene i Japan har glemt at det er noe som heter korsrygg vites ikke. Et lite kurs i menneskekroppens anatomi hadde kanskje vært på sin plass?

Grått, men funksjonelt

Hele prøvekjøringen

Vel plassert i førersetet skuer man utover et dashbord som ikke er egnet til å spre noen overdreven entusiasme hos avgansgsstudenter ved linjen for industridesign. Støpt i grå plast - av den billige typen - ser det like billig ut som det føles, men bryterne sitter logisk plassert og godt innen rekkevidde fra føreren. Lettleste instrumenter fører vi opp på plussiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen reiselimousin er Jimny ikke, selv om plassen foran får godkjent. Mest imponerte takhøyden, minst imponerte plassen til albuene. I baksetet er det derimot trangere, og bare tanken om å stable voksne baki der får oss til å finne frem våre røde penner. Men om voksne vil sky baksetet som pesten vil nok barn trives adskillig bedre, ikke minst fordi de sitter høyt og ser ut av store vinduer.

Interessante kjøreegenskaper

Hele prøvekjøringen

Kjøreegenskapene er dessuten interessante, trass i at bilen faktisk gir brukbare tilbakemeldinger om hva den har tenkt å foreta seg. På norske vinterveier, dekt med snø og is, er det kun firehjulsdrift som gjelder - for med bakhjulstrekk snurrer Jimnyen for et godt ord.

Vår bil var ikke utstyrt med blokkeringsfrie bremser. Simulerte panikkbremsninger, under trygge forhold på vår testbane, endte derfor ofte i panikk når Jimnyen seilte bortover tilsynelatende med samme retningsstabilitet som et kompass på nordpolen. For når du først har låst bremsene, må du slippe mye opp før hjulene igjen begynner å rulle.

Motoren

Under panseret på Jimny sitter det en firesylindret rekkemotor med et slagvolum på 1,3 liter. Ytelsen er 80 hestekrefter og sjelden har vi vært borti en mer energisk motor. Noen sprinter blir Jimny imidlertid ikke, men ytelsen holder til at man kan bevege seg rimelig uanstrengt.

Gearkassen er lettsjaltet, trass i at presisjonen kunne vært bedre. Men om vi etterlyser presisjon fra den ordinære gearkassen, nærmest skriker vi etter det fra gearkassen som styrer firehjulsdriften. Ikke bare er det vanskelig å få bilen i gear, det akkompagneres alt for ofte av skrapende lyder.

Sjarmerende valg

Selv om Jimny helt åpenbart har mangler hva komfort og kjøreegenskaper angår, er det umulig å overse det faktum at Jimny faktisk er svært sjarmerende. Sammenliknet med den eneste reelle konkurrenten, Daihatsu Terios, kommer dessuten Jimny meget godt ut rent prismessig. For mens Terios koster 189.900 koster Suzuki Jimny 169.900. Det burde gjøre valget mellom de to lett.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Brukbar plass foran, men for trangt for voksne i baksetet. Lite bagasjerom.
Drivlinje: Ivrig motor. Lettsjaltet gearkasse.
Pris og utstyr: Suzuki Jimny koster 169.900 kroner, vi savner blokkeringsfrie bremser.
På veien: Ukomfortabel fjæring. Interresante kjøreegenskaper. Brukbare seter.
I byen: Meget lettkjørt og oversiktlig. En bybil i forkledning?