Hele prøvekjøringen

Citroën Xsara VTS ser ikke ut som en ekte GTI-bil. Men med kjøreegenskaper i toppklasse, og en to-liters motor på 167 hestekrefter er det nettopp det den er.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Sett deg bak rattet i Xsara VTS - og du kunne like gjerne har sittet bak rattet i en hvilken som helst annen Xsara, stasjonsvogn med 1,4-liters motor inkludert. Start opp og kjør avgårde - og kjøreturen blir like begivenhetsløs som Dagsrevyen i opptak.

En splittet personlighet

En Xsara VTS krever at du gir litt for at den skal gi, men i det øyeblikket du svinger av fra motorveien og finner en kronglete norsk bygdevei skifter bilen personlighet raskere enn Dr. Jekyll og Mr. Hyde.

Først da kan du virkelig oppleve Xsara VTS. Da våkner styringen til liv, nydelig presis og med en tilbakemelding som lar svært få ønsker stå umettet. Responsen i den to-liters store rekke-fireren er upåklagelig, men for at du virkelig skal kunne oppleve kreftene krever motoren at turtellernåla holdes dansende over 4.000 omdreininger i minuttet.

Hva mangler

Men i takt med at smilet bare blir bredere og bredere, melder også spørsmålet seg om det ikke er noe som mangler. For selv om Citroën Xsara VTS leverer varene så det er en sann fryd, kan vi ikke slutte å irritere oss over gearkassen. Ikke bare er den upresis, den er også treg og utvekslingen passer ikke for norske bygdeveier.

Noe man slett ikke kan si om kjøreegenskapene. En mer forutsigbar bil skal man lete lenge etter. Av natur er den understyrende, men kontrollerte overstyringer er ikke noe problem å provosere frem. Alt du trenger å gjøre er å slippe opp gassen, og rumpa hjelper bilen rundt svingen. Når du først har lært deg den teknikken garanterer vi at du styrer vel så mye med gassen som med rattet.

Overraskende komfortabel

Hva så med komforten? Vel er Xsara VTS stivere enn en ordinær Xsara, men den er ikke for stiv. Faktum er at fjæringen faktisk svelger unna de fleste ujevnheter uten å mukke. Ja, det er faktisk ganske så komfortabelt å kjøre rundt i Xsara VTS. Enkelte GTI sjåfører vil kanskje til og med reagere på at bilen er i mykeste laget.

Og da vil de garantert også reagere på setene, for i Xsara VTS finner du ikke bøtteseter. Neida, her finner du myke, velurkledde seter som mest minner om lenestolen hjemme. Likevel gir de all den støtte man trenger, samtidig som de er komfortable.

Baksetene er også overraskende bra. Ryggstøtten er tilstrekkelig, mens støtten til lårene er for dårlig. Benplassen er dessuten bra, men takhøyden blir i snaueste laget for personer som er over 1.80 meter. I bredde går det til nød å stable tre voksne, men midtplassen er ukomfortabel og det blir litt i trangeste laget dersom turen er av en viss varighet.

Mot konkurrentene

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Med sin diskrete fremferd er Citroën Xsara VTS en ypperlig GTI-bil for de som ikke helt tør - eller vil - vise frem at de ratter rundt i et råskinn av en bil. Men trass i at Xsara VTS er en GTI-bil i beste tradisjon har den konkurrenter. Volkswagen Golf GTI er en av dem, men selv om Golf GTI nok har mer prestisje enn franskmannen har den nesten 20 hestekrefter mindre og koster snaue 10.000 kroner mer. En farligere konkurrent er da Renault Megane 16v som er billigere, men dårligere utstyrt enn Xsara.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Overraskende god benplass bak, men dårlig takhøyde. Plassen foran er bra. Stort bagasjerom som er lett å utnytte.
Drivlinje: Nydelig motor som ikke våkner helt før ved 4.000 omdreininger i minuttet. Vi ønsker oss en mer presis gearkasse.
Pris og utstyr: Citroen Xsara VTS koster 277.900 kroner. Utstyrsnivået er bra, med klimaanlegg som standard.
På veien: Nydelige, sportslige kjøreegenskaper. På svingete vei er det lite som gir mer moro for pengene. Overraskende komfortabel.
I byen: Lettkjørt, og komfortabel med tanke på biltypen. Dårlig sikt bakover.