Hele prøvekjøringen

Å kalle Skoda Felicia spennende, vil være å ta munnen for full. For interiøret er gammelt østblokk og det utvendige designet er verken ærverdig eller eksklusivt. Men den er billig, og har mer enn nok plass.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


De som fortsatt ler av Skoda-vitser bør prøve en Felicia, da oppdager de at Skoda slett ikke er morsomt lenger. For, tro det eller ei, man får en følelse av kvalitet når man vel har lukket døren og den verste blekkskramlingen har gitt seg. Bilen gir en følelse av at det vil ta lang tid før den begynner å ramle fra hverandre. Under kjøring, også på svært dårlig vei, hører man verken vibrasjonslyder eller skrangling.

Men man hører lyder; hjulenes romling mot underlaget, motorens jobbing og hjulopphengets intense kamp mot dumpene.

Legg beinet i en kveil

Ikke det at du lar deg irritere nevneverdig av det, mer irritert blir du nemlig av den dårlige kjørestillingen og mangelen på steder å gjøre av venstrebeinet. For ved siden av clutchpedalen er det bare hjulhus, det betyr at det eneste stedet å legge fra seg beinet blir i en kveil på gulvet. Kjørestillingen ødelegges dessuten av et ratt som ikke lar seg justere, og som ingeniørene har plassert alt for høyt, i en vinkel som gjør at den nederste delen av rattet er for nærme kroppen mens du må strekke deg etter den øvre delen.

Og når vi først er i det kritiske hjørnet kan vi like gjerne ta med at det hadde vært fint med et hanskerom. I et interiør som fra før har få lommer og steder å legge fra seg ting og tang, er det irriterende å se at den lille plassen som finnes opptas av instruksjonsbøker og servicehefter.

Som en båt uten kjøl

Noen kjørebil vil en Felicia aldri bli. Til det krenger den for mye i kurver, og motoren er for svak. Styringen er heller ikke på høyde med de beste hva gjelder tilbakemeldinger og presisjon, men bilen byr ikke på de store overraskelsene ute på veien. Kjøreegenskapene er nøytrale og går du for fort inn i en sving kvitterer Skodaen med understyring.

De som vurderer å kjøpe Skoda bryr seg likevel ikke om bilen bruker 10 eller 20 sekunder (Skodaen bruker 17) fra 0 - 100 kilometer i timen, eller om bilen krenger litt i svingene. Mer viktig blir plass og pris, to disipliner som vår lille venn løser med glans.

I lasterommet

At plassen foran er god sjokkerer vel neppe, det er først når man setter seg inn i baksetet at man kan begynne å heve øyenbrynene. For frem til forsetet er det lang vei, og selv vår testperson som måler drøye 1,80 meter hadde plass til overs. Takhøyden er heller ikke så verst, selv om vi fikk litt føling med taktrekket. For biltypen er også bagasjeplassen stor.

Best som brukt?

Da står vi igjen med prisen, og 111.900 kroner er ikke mye for en bil på Skodaens størrelse. Riktignok får man ikke flust med utstyr, men to kollisjonsputer og blokkeringsfrie bremser er inkludert i prisen.

Det største problemet med en Skoda er fortsatt ryktene som svirrer rundt merket, som betyr at verditapet på en Skoda er høyere enn på tilsvarende biler. Det bør du tenke på før du kjøper en fabrikksny Felicia. Men samtidig – selv om verditapet i prosent kan være noe høyere enn gjennomsnittet, blir ikke verditapet i kroner og øre særlig stort.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass foran og bak. Stort bagasjerom som er enkelt å utnytte.
Drivlinje: Skodas egen 1,3-liters motor på 54 hestekrefter holder for fremdrift, men ikke forvent de store ytelser. Presis og lettsjaltet gearkasse.
Pris og utstyr: Felicia er vel ikke akkurat velutstyrt, men så koster den ikke allverden heller. (Listepris: 111.900 kroner)
På veien: Liker best moderate hastigheter, krenger mye i svinger. Komfortabel fjæring.
I byen: Lettkjørt.