Hele prøvekjøringen

Det er ikke store forandringene Renault har gjort på 1999-modellen av Laguna, og ikke merker man noe særlig til dem heller. I det hele tatt er det lite man merker til denne bilen - den er stillferdig og avslappet, og før man vet ordet av det har man faktisk begynt å like bilen.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Og det er vel der Renaults problem ligger - å få folk til å ta den første turen for å bli forført. For det anonyme ytre inviterer ikke til å bli bedre kjent med bilen - den ser ut som en hvilken som helst annen bil - men er det slett ikke.

De første inntrykkene våre av 1999 kontra 1998-modellen av Laguna, er at den er strammet litt opp med hensyn til fjæring og styring, den virker litt mer presis nå enn tidligere, uten at vi registrerer særlige endringer i forhold til komforten - som fortsatt er upåklagelig.

Riktig plass til rett pris

Hele prøvekjøringen


Med en startpris på 222.000 for en Laguna 1.8 RT får du mye bil for pengene - relativt sett. Kombien fra Renault er en skikkelig bagasjesluker - det rommer 452 liter og det er lett å utnytte plassen der bak. I baksetet er det faktisk brukbart med plass til 3 personer, ikke minst er det nokså raust med benplass.

Denne kombinasjonen - god bagasjeromsplass og trivelig bakseteplass, er en av Lagunaens største aktiva. Sammenligner vi med biler som Ford Mondeo, Mazda 626, Opel Vectra, VW Passat og Toyota Avensis kommer ikke Lagunaen ut på topp i noen av øvelsene, men samlet sett er plassutnyttelsen meget god.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frisk på veien

Hele prøvekjøringen


Vi har tidligere testet 1998-modellen av Laguna 1.6 stasjonsvogn, og kan fastslå at 110-hesteren i den bilen faktisk er tilstrekkelig. Med en 1,8-liter under panseret yter Laguna 120 hk. En beskjeden økning, men desto triveligere er økningen i dreiemoment - det øker fra 148 Nm til 165 Nm.

Med denne motoren er Laguna på langt nær sportslig, men du har all den fleksibilitet du kan ønske deg for maksimalt avslappet kjøring. Og avslappet blir det - fjæringskomforten er svært god, og støynivået i bilen er meget lavt. Det er rett og slett forførerisk fransk komfort.

La gå at det fortsatt finnes enkelte særfranske fenomener i bilen med hensyn til plassering av et par brytere, deksler over stereoanlegg og andre "smarte" løsninger. Og vi skal heller ikke underslå at bilen har et litt billig preg med hensyn til stoffvalg og plastkvaliteter. Vårt intrykk er likevel at den er robust og solid.

Det siste alternativet?

Hele prøvekjøringen


Laguna er ingen bestselger, og dens nokså stillferdige ytre gjør at bilen ikke stikker seg frem i trafikken. Det man ikke vet har man ikke vondt av, sies det - det er feil med hensyn til Laguna. Sammenlignet med noen av de ovennevnte konkurrentene har Laguna bedre plassutnyttelse, langt bedre komfort, og minst like sikre og stabile kjøreegenskaper.

Da er det forhold som merkekjennskap - og ikke minst annenhåndsverdi - som gjør at bilpublikummet ikke vurderer Laguna som like "spennede" som enkelte andre merker og modeller. Usikkerheten rundt annenhåndsverdien - som forsåvidt er knyttet til "alt som er fransk" er forståelig, men uberettiget. Vurderer du en bil i mellomklassen kan du ikke svinge utenom Laguna.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Rommelig og praktisk. Litt dårlig sidestøtte i forsetene.
Drivlinje: Trekkvillig motor og presis gearkasse.
Pris og utstyr: Rimeligere enn mange av konkurrentene med tilsvarende utstyr.
På veien: Komfort i høysetet, dette er en bil for de lange, avslappende turene.
I byen: Høy kombi-hekk gjør det vrient å beregne bilens plassering ved parkering og lignende. God fjæringskomfort.