Hele prøvekjøringen

Mercedes A-Klasse er bilen som går inn i historien fordi den veltet under en "elgtest". Velter gjør ikke A-klassen lengre, den har blitt en av de mest sikre småbilene, men "elgen" satt dype spor.

Mercedes A-klasse skiller seg kraftig ut sammenliknet med andre biler. Foto: Henning Sund
Mercedes A-klasse skiller seg kraftig ut sammenliknet med andre biler. Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Mercedes var svært stolte av sin A-klasse. Lenge før bilen ble vist første gang hang de opp store reklameboards slik at publikum skulle venne seg til en Mercedes som ikke var en helt vanlig Mercedes.

Sikkerhet

Fokus ble satt på sikkerhet; på hvordan motoren skulle “gli” under den doble bunnen ved kollisjoner, på at bilen var like sikker som en E-klasse eller hvilken som helst annen Mercedes. Men så veltet den, og med i fallet tar den med seg mye av respekten Mercedes nyter for å lage sikre biler.

De høye herrer hos Mercedes fikk det travelt, ingeniørene ble kalt inn på teppet og den røde "nødstoppbryteren" på samlebåndet ble trykket inn. Den eneste kuren for A-klasse var å montere inn mere elektronikk, sette på dekk i dimensjonen 195/50 R 15 og gjøre understellet stivere.

Velter ikke

Oversiktlig og greit, men det bryter fullstendig med den konservative stilen som i alle år har preget Mercedeser. Foto: Henning Sund
Oversiktlig og greit, men det bryter fullstendig med den konservative stilen som i alle år har preget Mercedeser. Foto: Henning Sund Vis mer

At kuren virket er det lite tvil om, flere har allerede satt æren inn på å velte bilen igjen, men ingen har greid det - A-klasse har sannsynligvis de sikreste kjøreegenskapene av samtlige småbiler på markedet. Uansett hva du gjør, gjør bilen det bedre. En trekant på instrumentbordet blinken iltert mens ett av hjulene bremses eller aksellereres for å rette opp dine feil. ESP (Elektronische Stabilisierungsprogramm) heter systemet som vet bedre enn deg hvordan en bil skal rettes opp I kritiske situasjoner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor ble det av komforten?

Men å få A-klassen til trygt å hode seg på alle fire har kostet. Ikke bare penger, men mest av alt komfort. Over små ujevnheter vil det være en overdrivelse å si at bilen flyter, derfor er det ikke med glede man forserer trikkeskinner og andre skarpe ujevnheter som finnes i våre bygater og langs våre landeveier. Lengre dumper er bedre, men også her merker godt man hva som skjer. I grell kontrast til andre Mercedeser med komfortable fjæring, har A-klassen blitt stiv og stumpete.

Sitter høyt

Setene er harde og ukomfortable. Foto: Henning Sund
Setene er harde og ukomfortable. Foto: Henning Sund Vis mer

A-klassens noe spesielle design har store fordeler hva gjelder plass. Både foran og bak er plassen rikelig i forhold til ytre mål. Foran sitter man høyt og har god utsikt over trafikken forover, men å si at man sitter godt blir en overdrivelse. Tradisjonelt har Mercedes fått mye kritikk for setene. I A-klasse er de harde, og gir dårlig støtte. Det er synd fordi dette er med på å ødelegge komforten i bilen. Hard og fast fjæring kunne nemlig ha blitt kompenseter med myke og komfortable seter. Men myke og komfortable er slett ikke setene I A140.

Praktisk er A-klasse uansett. Baksetene kan flyttes frem eller tilbake, rygglenet kan justeres eller setene kan taes helt ut hvis du har behov for lasteplass.

82 hester holder

Praktiske løsninger gjør A-klasse fleksibel. Bagasjerommet er lett å utnytte. Foto: Henning Sund
Praktiske løsninger gjør A-klasse fleksibel. Bagasjerommet er lett å utnytte. Foto: Henning Sund Vis mer

Med 82 hestekrefter fra 1,4 liters slagvolum blir ikke A-klassen blant de raskeste bilene langs veien, men skyvet burde holde for de fleste. Nedgearing blir ikke nødvendig før bakken blir lang og bratt, men selv om man ikke trenger å geare gjør man det.

Først og fremst fordi gearkassen er noe av det bedre Mercedes har installert i noen av sine biler, men også fordi at clutchen er automatisk. Det innebærer en pedal mindre og en bil som er langt mer lettkjørt enn biler med konvensjonelt manuelt gear.

A-klasse har gjort det mulig å bli eier av en Mercedes uten å punge ut med flere årslønner, for A- klasse koster 197.600 kroner. Det er et sterkt kort i Golf-klassen, problemet for Mercedes er at bilen har blitt så stiv og ukomfortabel at småbarnsfamilier nok heller velger noe annet. Det er sørgelig for A-klassen er antakelig noe av det sikreste som idag ruller langs våre veier.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Muligheten til å ta ut baksetene, eller flytte de fremover gjør A-klasse til en svært praktisk og fleksibel bil. Plassen er bra dersom man sammenlikner med ytre mål.
Drivlinje: Firesylindret motor på 1,4 liter og 82 hester gir bilen bra ytelser. Manuell gearkasse med automatclutch fungerer nydelig.
Pris og utstyr: A-klasse koster 197.600 kroner, da får du en bil som er velutstyrt.
På veien: Alt for stiv og ukomfortabel. Trygge og gode kjøreegenskaper.
I byen: Lettkjørt og kompakt. Vanskelig å beregne bilens hjørner.